reede, 24. november 2017

ELU PÄRAST ELU 2.(13.pt)

  1.   peatükk

  „Tead, Lemps, mu sisetunne tunneb või siis soovib kiivalt, et Maris ja Trevor saaks taas kokku. Pole see Trevor paha poiss ühti. Kõigil meil on oma head ja vead. Näed, jõudis teine veel õigel ajal Antsu ära saatma, aga Maris...“ muutus Mathilde nukraks.
  „Jah, õtse, jah, nii on. Muidugi on kurb kui pered ja suhted purunevad, aga meie ei saa siin enam midagi teha. Ehk aega saab, loksutades asjad paika, nagu ikka. Meie peame hoolt kandma selle eest, et mie endi päevad kenasti õhtusse veereksid. Ja kes seda teab kas me üldse näeme mis ja kus tulemas on. Pealegi pole meil õigus noorte ellu sekkuda, see oleks pigem nagu õli tulle valamine.“ avaldas Lembit oma arvamust.
  „Aga, Lemps, kas lähme täna Mirellile ka külla? Tahaks väga siit nelja seina vahelt välja saada.“ lootis Mathilde Trevoriga kohtumise peale, kuigi sisemas ta teadis, et ei tohiks sutsida.
  „Ei, täna ma kohe kindlasti ei saa, mul on linnas veidi asjaajamisi ja sa väsiks külapeal ära. Mul läheb ikka oma viis tundi ära ja tagasi tulles võib mu auto liiga kraami täis olla, sa ei mahuks peale.“ oli Lembit resoluutne. Tegelikult kartis ta memme nii kauaks üksinda jätta, aga linna kaasa võtta ka ei tahtnud, sest siis oleks Tilde iga asja kohta pärima hakanud, nagu vanadel inimestel ikka kombeks on.
  Mathilde mossitas, sest sai just teada, et peab terveks päevaks üksinda koju jääma. Kohe meenus talle Ants, vähemalt tema oli Mathildele vahel mõneks tunnikski seltsiks käinud, sest postiljon hiilis vahel nii kiiresti minema, et Mathilde ei näinudki teda. Eks ole temalgi oma töö, oma pikad kilomeerid läbida, et värsked uudised jõuaksid kodudesse. Maal tellitakse tänapäevalgi palju ajalehti, kuigi linnades jääb tellijaid üha vähemaks, kõik on moodsaks saanud ja raiskavad oma aega netiavarustes ajalehtede lugemistega. Aga Mathilde armastab kamina ees kiiktoolis, ninaprillid nina peal ajalehti lugeda.
  „Heakene küll, eks sa siis mine, sul nii ehk naa minu suguse vanamutiga raskusi. Jajah, olen teadlik, et vanurid muutuvad vanas eas nagu abituks beebiks, kogu aeg ajab üks häda teist taga, ei ole otsa ega äärt. Mine. Küll mina hakkama saan!“ torises memm.
  Lembit ei lasknud teist korda seda endale öelda, astus uksest välja, käivitas oma vana auto ja kadus.
Mathilde läks üle pika aja oma käärkambrisse, milleks ta endiselt oma tuba, kus asus tal palju kiriku teemalisi asju, hellitavalt kutsus. Tegelikult tundiski vana naine, et midagi on ta elus valesti, midagi puudu ning just sealt ruumist oli ta ennegi hingerahu tagasi saanud. Paar tunnikest käärkambris vanu asju lapates ja unistades möödus nii ruttu, et oligi lõuna käes. Mathilde komberdas kööki, võttis külmkapist peielaualt saadud kapsad ja kartulad, asetas need pannile ja tegi uuesti tule pliidi alla. Ta tundis ennast kordi paremini, kui mõne tunni eest. Isegi laulujoru võttis lahti see lemmiktoiming, tule süütamine ja imetlemine. Kui juba noodid olid täies hooas ja memm laulis nii nagu kõrifalsett võimaldas, ehmatas ta ennast koputamise peale poolhingetuks. Häbi rusus ta hinge ja hirm ka.
  „Terekest! Ohh, ma ei teadnudki, et sul nii võrratu lauluhääl on, Mathilde! Miks sa küll ometi oma talentsust varjad? Kas ehamatsin sind päris ära? Aga tõesti, tõesti, ma olen meeldivalt üllatunud, et sa niiii hästi laulad!“ nagu tellimuse peale tuli postiljon teed jooma. Või äkki oli selle visiidi taga Lembit?
  „Ohhoo, et kae keda minu vanad silmad pevad nägema! Arvasin juba, et oled mo unustuste hõlma alla peitnud!“ ei suutnud Mathilde oma emotsioone varjata. Kas ta tõesti rõõmustas või püüdis häbitunnet rõõmu taha varjata või hoopistükkis sai käärkambrist nii palju head energait, et lausa pakatas sellest? Küllap need kõik kokku. Igatahes rõõmustas piitspeenike, viiekümnendale eluaastale lähenev, punakate juustega postiljon Mathilde vastumõtu üle väga. Hetkeks jõudis ta isegi kahetseda, et kiire elutempo juures polnud ta kaua aega leidnud aega Mathilde külastamiseks.
  „Kus sa sellega! Mina ja sind unustama, no ei tule kõne allagi!“ vastas ta sama siiralt ja rõõmsalt.
  „No sa üllatad mind ikka täiega, kuid mitte tinguga!“ naljatas Mathilde. „Oli siis asja ka?“ küsis ta silma tehes postiljonilt.
  „Ikke oli, ikke! Kuidas siis muidu! No ega ma ei hakka varjama, et nägin ka su venda. Lemps mainis, et tal on pikk päev ees ja vaja veidi linnas asju ajada. Mis pagana asju üks vana mees linnas ajamas küll käib?“ oli postiljon, keda Mathilde hellitavalt Postituviks kutsus, uudishimulik.
  „Ah teda ja tema tegemisi! Saa siis nendest mestest aru!“ jäi Mathilde Postituvile vastuse võlgu.
  „Aga räägi nüüd ometi kuidas sul endal läinud on? Ja, ja...mis selle Antsuga küll ometi juhtus?“ takerdus postiljoni keel hammaste taha.
  „Mis seal ikka, asjatundjad olevat väitnud, et Antsukest tabasid kaks koledat haigust üksteise otsa, infarkt ja insult. Tegelikult ma ei imestagi selle üle, sest ta polnud ju terve elu aja artide juures käinud ja, va sindrinahk, ega ta ei kippunud oma tervise üle kaebama ka eriti, kuigi ma vahel nägin kuidas ta vananeb ja nõrgemaks muutub.“ pajatas Mathilde.
  „Ohjah, väga kahju, väga kurb! Ma ei tea ühtegi teist nii abivalmis ja töökat meest, kui Ants oli. Lausa multitalent! Küll oli silma tal kunsti jaoks, küll jagas elektriasjandusest hästi, küll tegi hästi puiditööd, laulis, tantsis ja mida kõike veel. Nii kurb on, et ei oska olla.“ muutus Potituvi kuidagi liiga härdaks.
Mathilde kuulatas ja vajus lausa mõtteisse. Kus kohast postiljon küll nii palju Antsu kohta teada võis? Käis vanamehe onnis salaja piilumas? Isegi Mathilde ei teadnud pooltest Antsu annetest ja eriti pani teda imestama, et Ants kusti ja laulmist valdas. Mathilde vaatas kaaslast üllatunud pilguga ja ta pilk küsis rohkem kui suu sõnu välja öelda jaksas.
  „Jah, Mathilde, me suhtlesime Antsuga hästi. Eks ta püüdis mulle ju ka mett moka pääle määrida, aga...ma ju ometi ei jätaks oma vanameest maha!“ punastas postiljon ja Mathilde tõlgendas naise näost nii mõndagi.
  „Nojah, sa ilmselt juba said minust aru, õieti said, olime kunagi väga lähedased Antsuga, aga luba, et sa sellest mitte kellelegi ei iitsata: Lubad ju?“ pabistas Postituvi.
  Mathilde oli üllatunud, sest Ants oli alati vürtsika ja elumeheliku jutuga, kuigi ühtegi naist ta kõrval näha ei olnud. Mathilde kahtlustas ammu, et Antsul peab keegi olema, ta ei uskunud iial, et onnielanik elab oma elu vaikses üksinduses ja rahuldab ennast ise. Kuigi iga mees rahuldab ennast ise ka, aga iseasi kui paljud seda tunnistavad ja sellest rääkida julgevad või tahavad. Mehed kipuvad ju tihti olema palju suuremad külamutid kui naised. Neil meeldib sõprade eest uheldada keda nad panevad ja keda neil panna ei ole õnnestunud. Targad väidavad et seksimine pikendab eluiga ja teised targad teavad rääkida, et ainuüksi onaneerimine ja masturbeerimine pole hea, siis ei pidavat partneriga voodielu enam klappima, ei viitsita vaeva näha naudingu saamiseks ja minnakse kergema vastupanu teed. Küllap asjatundjamad teavad. Aga mõned teadjad väidavad, et onaneerimine on üldse kahjulik, sest suurem protsent just onaneerimise tagajärjel haigestuvad mehed eeesnäärmekasvajasse. Aga see võib vaid tühipaljas statistika olla, kui seegi, sest igaüks ikka oma intiimset elu lahkama ei hakka ja mille järgi see statistika siis paika pannakse. Need on ilmselt vaid oletused, aga oletustel võib vahel ka tõepõhi all olla.
  „Aa, ahsoo, või nõnnaviisi on lood...Sa üllatad mind!“ sai lõppeks Mathilde paar lauset suust.
  „Aga palun, ära räägi sellest kelleegi, palun!“ lausa ahastas Postituvi.
  „Ei mina räägi. Ma pole ealeski keelkandja olnud. Ei mina torgi teiste eludesse, omalgi muret palju. Pigem on mul Antsu üle isegi hea meel. Aga seda head meelt ei saa talle näidata, ei saa...“ muutus Mahtilde härdaks.
  „Kuidas sul muidu läheb? Kas Lembit elabki nüüd sinu juures? On tervis paranenud ka? Kas Marisest ei ole ikka veel kippu ega kõppu?“ pommitas postiljon memme küsimustega, ise silmadega kella piiludes, sest temal on ja ka aeg raha, pealegi muutuvad inimesed tihtilugu kurjaks ja hakkavad Eesti Posti helistama, kui kasvõi pool tundi post hijaks jääb.
  „Ah, mis seal ikka. Mis minust, vanainimesest ikka tahta, liigun ringi ja saan hakkama, umbrohi ju ei pidavat hävinema, nagu sa ilmselt ka tead. Ei mina kurda midagi, ainult vahel on mul tunne, et hoian siin venda kinni, ehk tahab oma eluga edasi minna, aga mina olen takistuseks, see natuke närib hinge. Maris...kõige kurvem ongi see, et ma ei tea oma lemmiksugulasest midagi. Mitte kui midagi ei tea! See teeb nii kurvaks. Ma ei julge ära surragi, kartes, et ta ei tule ka mu matustele. Pean ilmselt edasi elama seni, kuni ta naaseb sealt väljamaalt, kui naaseb...“ muutus, muidu optimistina tuntud Mathilde äkki väga pessimistlikuks.
  „Miks ta ei peaks tulema? Küll ta tuleb kui selleks õige aeg. Ja ega sina ometi minema ei hakka! Kuhu küll su optimism peitu pugenud on?“ oli külaline üllatunud.
  „Tegelikult usun ja loodan mina ka, et ta ikka tuleb. See pole Marise moodi, et läheb ja kaobki, kui just saatus talle halba ei soovi. Me ei tea iial mis või kes meid juba homme tabada võib. Ei tea iial...“ tahtis Mathilde väga oma mure südamelt ära rääkida, kuid ei suutnud.

  „Oihh, kell ongi palju, ma pean minema. Katsun lähiajal uuesti läbi astuda, aga ma ei luba midagi. Ei luba kindlat päeva ega kellaaaega. Tulen siis kui saan.“ kallistas postiljon memme ja sulges enda järel ukse.


24. november. 2017.a.
Vana-Rääma

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar