laupäev, 18. november 2017

ELU PÄRAST ELU 2. (7 pt)


    1. peatükk

  „Tead, Lemps, las need noored elada oma elu. Kellele meid, vanureid, ikka vaja on? Meie oleme oma elu ära elanud ja ehk me ei mõistagi neid ja nende radu. Maris on mulle kogu mu elu olnud. Ta on asendanud mulle mu lapsi, aga nüüd pole ka teda. Küllap vanajumal seal taevas karistab mind mu pattude eest. Mis seal ikka. Keegi meist pole igavene ja saatusega tuleb leppida. Näed, matsid sina oma abikaasa maha, matsin mina, ju siis nii pidi minema. Ju on see meie saatus. Ega vägisi ju kellelegi armsaks ei saa. Mis me ikka. Elame endist viisi edasi ja ärme kaotame lootust. Kui saatus tahab, tuleb Maris tagasi, kui ei, siis ei. Ma ei pahanda sinu peale, ega lõpmatuni poleks saanud vaikida ikka.Varem või hiljem oleks jutt Trevori peale läinud ja võibolla ongi parem, et see juhtus varem. Parata pole enam miskit. Polnud sinu elu meelakkumine, pole ka minu oma. Küllap on elul meiega omad plaanid, aga ehk mahume ikka tema plaanidesse. Sina oled õnnelik mees, sul on poeg olemas, ela talle. Küll minu sugune küürakas endaga hakkama saab ja kui ei saa siis parandab mind haud ikka. Ma ei aja sind ära, mul on suur häärber ja siin on ruumi palju. Üksinda hakkabki igav. Aga äkitsi tahad sa oma eluga edasi minna ja mina olen takistuseks? Seda ma kohe kindlasti ei taha. Elus on niigi palju sitta, et ma oma venna elu peaksin ära rikkuma. Ma ei ole hea inimene, pole vist kunagi olnud. Alalõpmata üks jama teise otsa. Usun, et Johannesel ei olnud ka minuga kerge, aga ta ei kurtnud kunagi, vaid armastas mind kogu südamest, mitte ainult suuga vaid ka hingega, tundsin seda iga hingetõmbega. Usun, et ta armastab, vaatamata mu vigadele, mind siiani seal taevavõlvil. Ta oli hea mees. Ta oli liiga hea mees mulle, sellepärast ta mind leseks jättiski, lese staatus oli kõige väiksem karistus tema poolt mille ta mulle pärandas. Rohkem tal pahesid ei olnud, aga mina olin see kes nägi kolli seal kus kolli ei olnud ja kippus sääsest elevanti tegema, saingi tehtud, puhusin mulli liiga suureks iga väikse asja pärast. Küllap Johannes väsis ja sellepärast vanajumal ta oma õlgade peale kutsuski. Küllap ta väsis...“ rääkis Mathilde ennast tühjaks.
  „Ohh õtse, õtseke, ära nüüd nii traagiliselt ka kõike võta! Mis moodi sa mulle küll takistuseks olla saaksid? Ma lähengi ju eluga edasi, ei kavatse endalt elu võtta. Milleks? Sa ära nüüd endast nii kurja inimest ka maali, pole sul häda kedagist, õtse nagu õtse ikka. Me kõik teeme elu jooksul vigu ja elu teeb ise ka vigu. Mitte miski ega keski ei ole täiuslik. Kõik me pürgime paremuse poole ja ehk pürgib paremus ise ka meie poole. Aga igal teekonnal tuleb ette takistusi, see on paratamatus. Mis läinud-see läinud, see kehtib ka Marise kohta. Tegelikult ta ju tuligi meid vaid üle vaatama, et oma eluga edasi minna. Kui saatus tahab, oleme meie ta elus edasi, kui ei taha, siis ei taha, pole parata. Ta on meist ikkagi lausa kaks põlvkonda noorem ja tänapäeva noored on palju iseseisvamad ja hakkajamad, kui meie omal ajal. Muidugi ei saa üldistada, oleneb noorest ja oleneb ka situatsioonist. Aga Maris on kogu aeg iseseisev tüdruk olnud ja usun, et ta saab oma eluga hästi hakkama, lööb elus läbi, nagu meil kombeks öelda on. Küllap ta teab mida teeb. Mis see meie, vanurite, öelda enam on. Ja ehk ei mõistagi meie noori, oleme ikka tunduvalt vanemad ja teise kasvatusega. Las noored elavad, las nad elavad oma elu.“ oli Lembit konkreetne.
  Mathilde oli segaduses, sest üks osa temast tahtis nende avameelse vestluse juures kurta vennale millega Maris tegeleb, kuid teine osa temast tahtis vaikida, et mitte rebida venna minevikuarme haavale. Samas oli ta venna suhtes alati aus olnud ja just vend oli see kes tema elust kõike teadis. Tegelikult ei olnud Mathilde üldse kindel kas tema kahtlustel tõepõhi all on ja see tegi teda kurvaks. Ta tahtis loota, et see on vaid tema tühipaljas oletus, hirm, mille sisse ta kinni jäänud on, foobia, mis sööb teda seespidiselt ega lase rahulikult olla. Mathilde taarus kahe kepi najal oma lemmikpaika, verandatuppa ja tahtis üksi olla.
  „Heakene küll, õtse, ma lähen toon kuurist puid ja riisun veidi hoovi. Põletan vana kulu ära. Mine sina puhkama, sa vajad praegu seda.“ oli Lembit mõistev.
  Lembit tõigi puud tuppa ning sukeldus õuetöödesse, kuid miski näris tema hinge, miski mis ei lasknud tal süvenenult tööd teha. Kas tundis mees ennast ikkagi Marise lahkumise ees süüdi või painasid teda minevikuvarjud. Ta ei saanud isegi sellest aru mis teda kohutavalt häirib. Tema sees oli üks suur sisemine sasipundar, mille lahti harutamiseks tuleks õige niidiots üles leida, aga Lembit ei leidnud. Tal oli tunne, et õtse jätab talle midagi rääkimata, midagi mille pärast Mathilde ka vaikusesse sukeldus, kuni oli mõne tunni eest alles ärganud. Ja pealegi hämmastas venda et õtse päeval magab. See tekitas eriti muret. Vend armas et õe tervis on halvenenud ja ta suundus tuppa hiilima.
  „Lemps, kurat, kas sinust on piiluja saanud või? Kas sul häbi raasugi ei ole!? Tema aga tuleb koputamata tuppa ja piilub kuidas õde riietud! Lolliks hakkad mineva või???!!“ ehmatas Mathilde oma aluspesu vahetades, kui nägi uksel venda seismas.
  „Ah, lõpeta! Ega ma mõni maniakk või verepilastaja ei ole! Tahtsin lihtsalt veenduda kas sinuga on kõik korras. Kas sa nii halvasti arvadki oma lihasest vennast?“ oli Lemps hämmingus.
  „Ohjah, vabanda mind! Ma ju ütlesin, et olen sitt inimene! Ära pane tähele!“ tundis õde ennast halvasti.
Lembit lahkus õe toast ning loivas õue tagasi, aga vihma oli sadama hakanud ja see takistas ta toiminguid. Hetke pärast oli ta toas tagasi.Olgugi, et Lembit armastas vihmaseid ilmu üle kõige. Leitsak ja palav suvi polnud temale. Nüüd oli ta lollis situatsioonis, ta istus pliidi ette ja süütas sigareti, olles muidu pühapäevasuitsetaja.
  „Lemps, mind vaevab üks mure ja ma ei jaksa enam seda endas hoida. Kas lubad, et see jutt jääb vaid meie vahele? Muidugi võib see sulle haiget teha nagu mullegi, aga...Mul on nii valus.“ pihtis Mathilde.
  „Räägi, õtse, räägi mis sind vaevab.“ oli Lembit nõus õe muret jagama.
  „Tead, Maris on bakatüdruk. Täitsa õudne! Kes küll oskas arvata, et ta seda teed läheb? See on nii kohutav, et ma ei teagi mida öelda või teha. Minu kallimast inimesest on bakatüdruk saanud. Oleks ma vaid seda elales arvanud, oleksin...“ Lembit katkestas õe jutu.
  „Ohh, ma usukusin temasse! Ma olen kogu aeg uskunud Marisesse! Ma teadsin seda! Aimasin. Eks ühel igal meist ole oma elu ja kui ta kord selle tee on valinud, siis võime meie vaid uhkust tunda! Tubli tüdruk“ särasid Lembitu silmad nagu jõulutähed.
Mahtilde oli segaduses. Või, et Lembit oli ka juba sellest teadlik? Millal ja kus ta sellest teada sai? Ahnii, tuleb välja, et nad on kogu aeg suhelnud? Appi, ma ei usalda enam ühtegi inimest siin maamunal, sest juba oma vend suudab mind petta, minu eest tõde varjata, aga mina olen teda usaldanud kogu elu!
  „Misasja? Sa teadsid? Teadsid ja varjasid minu eest? Püha müristus! Ja sa ei maininud kordagi midagi oma lihasele õele?“ ahastas õde.
  „Ma teadsin- versus tundsin seda. Mitte, et ma oleksin temaga suhelnud, aga mu süda ütles mulle seda. Sa, õeke, urtreerid üle. Minu sisetunne on alati uskunud, et Maris jõuab kaugele ja kõrgele. Et just tema on meie suguvõsa uhkus. Nüüd mõistan ma ka seda miks ta väljamaale emigreerus. Seal teenib paremini ja nii on Marisel lihtsam oma elu alustada, saab kergemini jalad alla ja läheb edasi. Mitte ei jää siia konutama ja töötukassa uksi kulutama. Ohh, ma olen õnnelik oma kalli sugulase üle!“ rõõmustas Lembit.
  Mathilde oli kindel, et ta vend hakkab ära pöörama. Oli ju just Lembit see kelle naise must minevik rikkus ta elu ja nüüd ta rõõmustab, et meie suguvõsas on taas üks vanema ameti esindaja. Mis küll mu vennale sisse on läinud? Äkki ta varjab minu eest midagi? See kõik teeb mulle väga haiget!
„Lemps, kuidas sa võid?! Kuidas sa võid rõõmustada sellise asja üle!?? Kas sul häbi ei ole? Kas sulle see üldse haiget ei tee? Jumal küll, ma häbenen silmad peast ja sina...“ tahtis Mathilde veel ahastada, aga vend katkestas ta jutu.
  „Õeke, õtse, ega sul juhuslikult palavikku ei ole? Oled sa viimasel ajal tervisekontrollis käinud? Vabanda, aga nii saab mõelda vaid inimene kelle katusekambris kõik korras ei ole. Miks peaks meie kalli sugulase edu mulle haiget tegema? Ta on ju noor inimene ja ise oma teekonna valinud. Ja, usu mind, paljud ei suuda niigi kaugele jõuda. Väga paljud ei suuda. Me peame pigem rõõmu tundma Marise üle, uhkust tundma, lausa üliuhked olema, et ta meil üldse olemas on! Mille, kuradi, pärast sa oma silmad peaksid peast häbenema? Jah, sellepärast tõesti peaksid, et ei oska Marise üle rõõmu tunda.“ oli Lembit päris kuri.

  „Ah, käi sa kus kurat!“ ühmas Mathilde, lõi käega ja kadus köögist. Naine istus verandatuppa sohvale ja vajus mõtteisse. Äkki oligi vennal õigus? Äkki tõesti peaks asja võtma nii, et amet ei riku inimest? Aga ikkagi. Lausa õudne on mõelda kuidas mu silmarõõm oma keha müüb, magab ja kepib välismaa meestega! Mida küll välismaa mehed eesti nasitest mõelda võivad, kui teada saavad, et Maris on eestlane? Ja pealegi see aids, no seda liigub mujal maailmas palju rohkem kui meil. Ja just prostituutidel on suurem oht aidsi nakatuda, kuna nad magavad erinevate partneritega. See on see vabakasvatus! Vähe sellest sooneutraalsuse teemast veel! No rootslased, need on elu aeg imeputukad olnud, pole üldse ime, et nad sooneutraalsust kummardavad, kui nii saab öelda. Ei ole mina nende maailmavaatest aru saanud ja ega ei tahagi saada. Aga kui ikka oma lähisugulane kulgeb allakäigu teed, siis paneb ikka mõtlema küll. Kas tõesti võib üks korralik naine, kes elult petta saanud, nii magalale langeda? Mis ometi mu kullakese hinges toimub? Kui saaks nad uuesti Trevoriga ära lepitada? Aga kuidas? Mis valemiga, kui Trevor on täpselt samasugune, läheb ja kaob, jättes omakesed südant valutama. Kui mina noor olin, oli noortel vanavanemate ja vanemate vastu vähemalt austus olemas, aga tundub, et tänapäeva noortel ei ole omalähedastest sooja ega külma enam. Asutuvad külmavereliselt meie elust välja ja isegi ei muretse kas ja kuidas me hakkama saame, kuidas meil käsi käib, kui üldse. Ja Maris, tema oli see kes kogu elu on väitnud kui kallis ja tähtis mina tema jaoks olen. Kas ta tõesti loopis vaid sõnu tulle? Kas tõesti minu kõige kallim inimene on silmakirjateener? Mida küll minu vanad silmad peavad nägema ja kõrvad kuulma! Või peaksin süüd otsima endas? Veri on, teadagi, veest paksem ja minu minevik ei ole kuigi eeskujulik olnud, äkki ongi selles asi? Geenidega ei lähe ainult välimus edsi, vaid ka sisemus, iseloom samuti. Äkki peaksin Luule Viilma õpetuse järgi hakkama elama ja eelkõige andestama endale ning vanavanematele? Kas siiski Luule Viilmaa jutus võib tõeiva sees olla? Samas, õpetas teadjanaine Viilmaa inimesi õigesti elama, aga ise hukkus autoõnnetuses. Kas see ikka on õige mille najale toetuda? Nojah, saatus on ju ette määratud, seda me ei muuda. Aga ikkagi tahaks teada kas teadjanaine oma saatust teadis, nägi ette? Palju asju tahask teada, aga inimesele antakse teada täpselt nii palju kui ta teada võib. Nii on. „Ahh, viskan õige pikali, pea on pulki täis,“ käsutas ta ennast lõpuks voodisse.  


18. november. 2017.a.
Vana-Rääma

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar