esmaspäev, 27. november 2017

ELU PÄRAST ELU 2. (18.pt)


  1. peatükk

  „Venna, kas sa armastad tädi Marist? Miks tädi Marist ammu enam pole sinu juures? Kas ta läks kaugele ära? Mida tähendab kaugele ära?“ esitas Kusti vennale ootamatuid küsimusi, mis Trevorile haiget tegid ja armid haavadeks rebisid. Aga ta pidi väikesele vennale midagi vastama, midagi mis vennale meeldiks. Tegelikult Trevor imestas väga, et nii väike laps oskab sellisied küsimusi esitada. Polnud ja Kusti veel neljanegi veel. Aga teeglikult vanemad inimesed tihtiligu ei oska hinnatagi kui palju lapsed jagavad ja teavad nende elust, nad unustavad ennast kõnelema ja ei oska aimatagi mida laps meelde jätab. Pealegi oli Kusti väga memmekas ja kodune laps, küllap sellepärast tundus kuidagi täiskasvanulikum ka, sest vestluspartnerid ja kaaslased olidki täiskavanud. Ja kui Mirell noorema poja sünnitas oli ta ise ka juba üle 40-ne aasta vana. Legend räägib, et kui naine sünnitab lapse siis kui ta on ise juba 36 aastane, liigutatakse need lapsed vanainimeste lasteks, kuigi tegelikult 36 aastane naine ei ole üldse vana ja on võimeline perekonda looma. Samas on täheldatud, et selles ema vanuses sündinud lastel on mingi eriline anne, mis aastate pikku välja lööb., või siis ei löö, kuidas kellelgi. Kas on tegu olnud vaid juhuste kokkusattumisega või on legendil, nagu külajuttudelgi, tõepõhi all, seda ei oska ilmselt üheselt meist keegi öelda, võime vaid oletada ja analüüsida.
  „Kallis väikevend..“ tahtis Trevor vastama hakata, kuid Kusti parandas teda.
  „Ma ei ole mingi väike vend, olen juba suur poiss.“ mossitas ta.
  „Kallis suur poiss, alati ei lähe elu nii nagu inimene tahab, saatus on meile ette määratud. Kuidas ma sulle seltan, et sa aru saaks? No saatus on inimese elutee, rada, mida mööda ta kõnnib ja inimene teeb just seda mis on talle eluga kaasa antud. Ilmselt oligi minu ja Marise saatus selline, et me pidime lahku minema. Lahku minemine on eraldi elamine, kasvõi nii, et teine inimene elab üldse teises riigis. Kui inimene läheb sellest riigist ära kus ta praegu elab, nagu näiteks meie elame Eesti riigis, siis ta lähebki kaugele, sest teised riigid asuvad meie riigist kaugel.“ kas said vastuse?
  „Okei. Aga kas inimesed võivad kaugetes riigis elada kogu aeg?“ tahtis Kusti vel teada.
  „Võivad ikka. Enam ei keelata, kuigi vene ajal, ehk siis sellel ajal kui Eesti vabariik kuulus suure Nõukogude Liidu koosseisu, olid piirid kinni ja teise riiki saada eriti polnud võimalik. Nõukogude Liit oli üks suur Vene riik, ka meie naabervabariigid Läti ja Leedu kuulusid sellesse koosseisu.“ selgitas ta.
  „Mis asi see koosseis on? Kas siis peavad kõik kogu aeg koos püsti seisma?“ ei mõistnud Kusti.
  „Mõnes mõttes on sul õigus, armas vennake. Aga koosseis ei tähenda otseselt seda, kuigi kaudselt tähendab küll. Aga ma ei hakka asja keeruliseks rääkima, ütlen vaid niipalju, et seima ei pidanud, aga me olime nagu üks riik, suur ja tervik, ning seadused olid teised, ei lubatud eriti reisida. Sa oled väga nutikas, sest sõna „koosseis“ on tõesti mitmetahuline sõna, saab tõlgendada mitmeti.“ oli Trevor üllatunud.
  „Mis asi see tahu veel on?“ päris Kusti edasi.
  „Tahk, tahu, tahku, ehk siis tahk on mõnes mõttes nagu külg, asja teine külg või nii, aga ta võib tähendada ka tahutud külge, või siis mingi situatsiooni või sündmust mis muudab elu, nagu ajaloost muutis revolutsioon muutis tahke meie elus.“ üritas ta selget pilti maalida.
  „Ah, sa räägin nii keeruliselt! Ma ei saa mitte midagi aru!“ pahandas väikevend.
  „Tule siia. Sa oled küll juba suur poiss, aga paljusid asju hakkad sa alles koolis õppima, näiteks ajalugu, millel om meie elus suur ja väärtuslik koht. Mina arvan, et iga inimene peab lausa ajalugu tundma, vähemalt oma riigi ajalugu ikka, muidu ta tundub rumalana. Aga sina ei peagi praegu veel kõike teadma ja kõigest aru saama, sest sa ei käi veel koolis. Sellepärast tulebki koolis hästi õppida, et siis saab targaks. Ja tark tahab meist igaüks olla. Sina ju tahad ka?“ küsis Trevor väikevennalt.
  „Ma olengi juba tark!“ teatas Kusti.
  „Ma ei kahtlegi selles, mu vennakene!“ muigas Trevor.
  „Oota, aga emme õpetas, et minul on kaks külge, vasak ja parem külg. Kas ma olen ka siis tahk?“ oli Kusti üllatunud.
  „Ei, vennake, sa oled inimene, kellel on kaks külge ja piltlikult või teistmoodi mõeldes võib sul neid külgi või tahke veel rohkem olla, aga seda sa praegu veel ise ei tea. Neid inimesi, kes osakavad palju asju teha, ei jää ühegi tööga hätta, kutsutakse mitmekülgseteks. Aga laps ei peagi veel kõike oskama ja sellepärast ma ei oska öelda kas sina oled mitmekülgne. Kunagi ehk oskad ise ka seda öelda. Elu õpetab. Neid inimesi, kes tegelevad mitme erineva asjaga korraga ja oskavad neid asju teha perfektselt, kutsutakse multitalentideks. Näiteks inimesed kes oskavad ideaalselt, raamatuid kirjutada, laulda, maalida, lauluviise luua, joonestada, videofilme valmistada, tantsid ja palju asju veel teha, nemad ongi multitalendid.“ selgitas Trevor.
  „Ohh, kas ka need kes multifilme teevad?“ oli väikevend üllatunud.
  „Jah, ka need, kes lisaks paljudele eelpool mainitud asjadele multifilme teevad. Rumal inimene neid teha ei suudaks.“ selgitas Trevor.
  „Aga venna, siis ma pean ju lasteaeda minema, muidu ei oska koolis õppida ja peale kooli lähen kohe multitalendiks õppima.“ oli Kustil nüüd juba kahju, et ta lasteaias ei käinud.
  „Jah, sul on õigus, lasteaed ja kool tulevad alati kasuks, siis inimene õpib rohkem, aga multitalendiks ei saa meist igaüks. Jah, kirjutamist ja kunsti saab õppida, aga kui sul ikka ei ole muusikalist kuulmist, üritad küll muusikat õppida ja koolitad oma häält, kuna tahad hirmsasti laulda, ei saa sinust multitalenti. Sa võib küll laulda, aga multitalent on see kellele on ka midagi geenidega kaasa antud.“selgitas vend edasi.
  „Mis asja? Mis geenidega? Mis asjad need veel on?“ ei mõistnud Kusti.
  „Tead, äkki lähme kusagile? Õue tahad minna?“ näits Trevor tüdimust.
  „Ma ei taha sinna õue minna, seal pole midagi taha. Mul pole ühtegi sõpra ka ja mul on seal igav.“ torises Kusti.
  „Olgu. Aga mida sa tahaksid praegu veel teha?“ küsis vanem vend.
  „Ma tahaksin, ma tahaksin, et emme koju tuleks...“muutus Kusti härdaks. Vaatas oma suurte vesiste silmadega kanast välja, nägi kuidas teised lapsed õues palli mängivad ja tundis kadedust. Kusti kartis veidi teisi lapsi ja see tegi teda nukraks. Korraga ilmusid taeva alla päike ja vikerkaar ning õues hakkas vihma tibutama, kuid ükski laps ei läinud tuppa. Nad nautisid sellist ilma ja rõõmustasid häälega vikerkaare üle. Kustit tegi see nukraks, sest samal päeval, kui ta isa suri, ilmus ka taevasse vikerkaar ja hakkas sadama. Keegi oli maininud, et taevas nutab ta isa taga. Kusti tundis, et ka praegu on nii, aga mitte ei nuta taevas ta isa taga, vaid nutab koos temaga, sest tunneb puudust oma emast, kes haiglas peab olema. Kunagi oli just isa Ants see olnud kes ütles, et kui vihma sajab siis taevas nutab. Kusti siis päris, et miks küll taevas nutab. Ants selgitas, et taevas on nagu inimene, vahel naerab, siis särab päike ja kui hakkab vihma sadama, nutab taevas ja kõik taevatähed ka. Et kõik inimesed nutavad ja nutt puhatab hinge. Kusti muidugi sai sellest nii aru, et peab nutma ja peale seda püüdis endale sihilikult haiget teha, et nutt tuleks. Ants alusa ehmatas ära, kartes, et temast pole lapsekavatajat, pole head isa oma pojale, kes pidevalt nutab. Aga lapsed saavad vahel asjadest valesti aru ja tõlgendavad teisiti, millest jälle täiskasvanud ei tarvitse aru saada. Siis peakski täiskasvanu minema ajas tagasi, mõtleme ennast lapseks ja tundma kuidas tema sellel ajal mõtles, oli ja tegi.
  „Jah, tead vennake, ka mina tahaksin et emme koju tuleks, Kuigi ma olen juba täiskasvanud mees, tahan ma alati emaga koos olla ja oma emale jääme lasteks ka siis kui täiskasvanud oleme. Usu, ka mina tunnen tema järele igatsust, sa ei ole ainuke. Aga kuna praegu ta veel koju tulla ei saa, siis räägi, kui sul on mõni mure, räägi minuga nendest muredest, sest ma olen sinu vanem vend ja oskan kindlasti sind aidata.“ soovitas Trevor.
  „Aga sa ju pole mu emme ja sa ei saa tema eest ka olla!“ selgitas Kusti.
„Kindlasti pole ma sinu ega enda emme ja ei emmet ei asenda mitte kunagi mitte keegi, ka oma vend mitte, aga ma saan olla sulle toeks, kui sul on mõni mure. Sa ei pea seda muret endas hoidma, võid minuga jagada, esk siis rääkida sellest murest. Ma võin aidata selle mure lahendada.“ selgitas vend.
  „Ma ju ütlesin, et ma tahan et emme koju tuleks!“ raputas Kusti pead ja oli hämmingus, et vanem vend ei saanud ikka aru mis talle muret valmistas ning jahus mingist vennast ja vennaga mure jagamisest.
  „Olgu, aga ma ei saa jah sulle võimaldada seda, et emme koju tuleks. Aga mida sa veel sooviksid? Tahad midagi mängida? Süüa? Või on sul mingi soov mida kogu aeg tahaks, aga ei saa? Äkki mina saan aidata su soovil täituda?“ pakkus vend.
  „Jah, minu suur soov oleks, et isa oleks elus. Sa tahad öelda, et saad mu isa uuesti elusaks teha? Kas sa oled võlur vä?“ imestas väikevend.
  „Ei, kallike, ei, seda ma tõesti kahjuks ei saa sulle lubada. Aga äkki tahad õue minna? Tahad endale mõne sõbra leida? Kas sa tahad, et su sõber oleks poiss või tüdruk?“ pakkus vend järgmise võimaluse.
  „Näehh, mulle meeldib üks tüdruk, aga kas ta siis on minu pruut?“ muheles Kusti.
  „Oot, oot, sul on juba pruut olemas?“ imestas Trevor kuid samas tundis siiralt head meelt, et väikevennale tuli üle mitme tunni muie huulile.
  „Venna, ei tohi mind norida! Ma ei ole kunagi selle tüdrukuga rääkinud ja ma ei tea ka mis ta nimi on, aga kas ta siis ikka on mu pruut?“ tahtis väikevend teada kuidas või mille järgi pruuti valitakse ja kes see pruut õigupoolest üldse on.
  „Ma ei nori sind, kullake. Pruut saab olla vaid see kellega sa koos oled, keda armastad, kellega oma muresid ja rõõme jagad. Aga kui sa teda ei tunne siis ta su pruut olla ei saa. Ja ma kunagi ei naera su üle, ega ei nori sind, vaid tahan pigem õpetada, jäta see endale meelde.“ selgitas Trevor.
  „Aga kui ma sellel tüdrukule musi teen, kas siis ta on minu pruut?“ küsimused jätkusid.
  „No kui sa lähed ja teed ilma luba küsimata ja teiste ees talle musi, siis hakatakse sind ja seda tüdrukut kindlasti norima. Sellepärast ära nii kunagi tee.“ andis vend nõu.
  „Olgu. Siis on ikkagi sellel tüdrukul peigmees juba olemas. Ema rääkis, et peigmees ja pruut musitavad omavahel ja üks poiss just enne andis sellele tüdrukule musi.“ oli Kusti südamepõhjani solvunud.
  „Ära ole solvunud, tule siia, mu kallis vennake! Kui sa kunagi suureks saad, alles siis saad tüe suhete kohta teada. Ära selle pärast praegu oma pead vaeva.“ kallistas ta väikevenda.

  „Olgu! Ma lähen nüüd mängima!“ oli Kusti konkreetne ja sulges ennast oma toa ukse taha. Peale pooletunnist vaikust läks Trevor venna tuppa piiluma, kuid vend magas magusat und, muie suul.


27. november. 2017.a.
Vana-Rääma

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar