pühapäev, 1. november 2015

Westoffhauseni häärberi saladus 12. peatükk



  12. peatükk

„Ah, sa lehtsaba! Jahid Miralda varandust jah! Oleks ma seda teadnud, et sinust vaid koorem mulle turjale saab, oleksin aborti teinud! Oot, oot, sul on ikka päris minu geenid, oskad asjad enda kasuks tööle panna. Kuule, vaata et sa siis oma lihast ema ei unusta kui memm kõrvad pea alla paneb. Hahahahaa!“ irvitas alkoholist lehkav ja räpane Marelle tütrele näkku.
Mari- Liis oleks tahtnud emale lausa kallale karata, sest ta oli hingepõhjani solvunud. Nüüd oli ta kindlamast kindlam, et ta ei olnud soovitud laps. Ilmselt tahtis Marelle tema sünnist kasu lõigata, kuid kahjuks olid ta unistused tema vastu tööle hakanud. Kuid tüdrukut hirmutas tõsiasi, et tegelikult tal ongi ju ema geenid. Ta kartis muutuda Marelle sarnaseks, kibestunud joodikuks. Ta kartis, et temast võib saada samasugune liigkasuvõtja, sest vanaema lausutud sõnad:“ veri on paksem kui vesi!“ kummitasid teda viimasel ajal igal sammul.
Mari- Liis taarus nagu alkojoobes inimvare majast välja, istus vana kaevu juures oleva vettinud pingile ja hakkas nutma. Tema maailm oli vaid ühest lausest põrmu varisenud. „Miks küll mul selline ema on? Kas see võib olla karmavõlg, et ma sellisele emale sündisin? Miks ei võinud mina sündida armastavate vanemate perre? Mida küll ma siin elus nii valesti teinud olen, et saatus mind nii karmilt karistab? See ei ole esimene kord kui ema minuga suheldes aborditeemat puudutab. Mäletan kui ma väike olin ja nad Ralfiga minu ulakuste pärast kaklesid, ütles mu lihane ema, et eks ma üks abordijäänus olen. Toona ma ei saanud sellest sõnast küll aru, aga jäänus pole kunagi kaunilt kõlanud. Jäänus kõlab nagu ülejääk või kogemata alles jäänud produkt, või midagi veel jubedamat. Aga abordijäänus? Uhh, mõeldagi ei taha!“ Kes teab kui kaua ta seal nii moodi vesitas, kuid tüdruk toibus selle peale kui nägi Miraldat aeda tulemas. Ta üritas oma pisaraid pluusikäisesse peita, kuid memm oli terane ja märkas õnnetu neiu paistes silmi kohe. Miralda istus Mari- Liisi kõrvale pingile, pani oma kortsus käed ümber neiu õlgade ning lausus:
„Kallis lapseke, nuta, nuta, pisarad puhastavad hinge! Nuta endast välja kõik see valu ja viha. Usu et sul hakkab kergem. Näe, võta see pisike pitstaskurätik ja nuuska ka vahepeal,“ ulatas ta tüdrukule ühe enda tikitud taskurätiku, mille ta spetsiaalselt oli toast tulles Mari-Liisi tarvis taskusse pannud. Ja neid oli seal hulgim. Oli ju memm omal ajal lausa paarkümmned taskurätikut kaasavaraks tikkinud, sest toona ei olnud pabertaskurätte ja pealegi kandis iga viiskas daam alati endal taskus taskurätikut.
„Tütreke, tead, pisarad ei ole häbiasi. Need näitavad pigem, et sul on süda õige koha peal. Nutma lausa peab vahel, sest nii saad kurbuse enesest välja. Kui inimene üldse ei nutaks, koguneks kurbus ja viha tema sisse ja see laastab ära vaimse tervise. Sellel võivad olla väga valusad tagajärjed. Ilmselt Marelle on seda kurjust ja kurbust enda sees kandnud,sest elus juhtub tihti nii, et viha valatakse just lähedaste peal välja. Viha täis inimene ei mõtle lähedase heaolule, vaid muutub iga hetkega omakasupüüdlikumaks ja hakkab lähedasi seespidiselt sööma. Ta kas ei taha või ei oska mõista lähedasi. Tema sisse oleks justkui deemon pesa teinud. Ta näeb kogu maailma vaid mustades toonides ja ise armastab elada pimeduses, vaimupimeduses. Tänapäeval kiputakse seda pidama karmavõlaks, poetakse justkui reaalsuse eest peitu. Arvatakse, et sellised kurjad meeleolud on tulnud kaasa eelmistest eludest, ega kiputa tunnitama, et tegelikult inimene elab ise oma elu keeruliseks. Kui deemon on juba inimese sees võimust võtnud, siis toitub inimene ainult negatiivsusest, sest ta ei oskagi muud moodi elada. Vaid inimene ise saab ennast aidata. Selliste asjade puhul ei tee meditsiin küll midagi ära. Tänapäeval on ju asi lihtne kuna hingetohtrid kirjutavad aga purkide kaupa antidepresante välja, justkui see oleks lahendus ja ravim hingehaavadele. Tegelikult ei ole. Tegelikult teevad nad sellega patsiendile pigem karuteene. Nemad teevad ju oma tööd, nagu toodaks masstoodangut. Pole ju raske retsepte välja kirjutada, sest tänapäeval ei pea selleks isegi enam paberit määrima. Nemad tahavad et patsient oleks järgmisele visiidile tulles rahulik ja rõõsa. Nad nagu ei mõtleks tagajärgedele. Mida aga teeb antidepresant inimese tervisega? Ta laastab inimese lihtsalt ära. Inimene tunnebki ennast apaatse ja rahulikuna neid tarbides. Ta tunneb ennast nagu vatist ja kogu maailma mured oleks nagu peoga pühitud. Enam ei muretse ta ka kõige lähedamate inimeste eest. Enam ei tee talle haiget need situatsioonid mille pärast ta arsti juurde pöördus. Ta muutib apaatseks kogu maailma vastu. Meestele mõjub see ka väga laastavalt. Tihti kaob neil huvi naiste vastu ja nende intiimsed vajadused lõigatakse nagu noaga läbi. Pole siis ime, et abikaasa neile sarvi tegema hakkab, sest lähedus kooselus on ikka väga tähtis. Seega tapab antidepresant lausa abielusid. Ta tapab inimese vaimset tervist ikka väga suurel määral. Inimene hakkab tihti nägema õudusunenägusid ja kaotab huvi oma hobide vastu, kaotab huvi ka reaalsuse vastu, kuna elab omas mullis, omas kapslis, vaikelu. Teda jätab kõik ükskõikseks. Ta vegeteerib nagu inimvare kes peab oma elu ära elama, kuna talle on see antud. Aga mis saab edasi? Mis saab siis kui poole aastane ravikuur on möödas? Kas inimene suudab jääda sama rahulikuks kui oli neid kohutavaid preparaate tarbides? Vastus on kindel ei, sest iga ravim tekitab sõltuvust ja elu on näidanud, et inimesed ei oskagi pärast antidepresantide ravikuuri oma päriselu elada. Nende närvikava on juba ravimitega ära lõhutud. Inimene ei leia ennast lihtsalt üles ja muutub samasuguseks või veel hullemaks närvipuntraks kui ta oli enne ravikuuri. Ja siis ei olegi enam muud väljapääsu kas uuesti tohtri manu naasta või võtta endalt elu, milleks meil tegelikult ei ole õigust, sest meie ennast ise siia ilma ei loonud. Meid loodi siia ilma. Järelikult meid on siia vaja. Maeil kõigil on oma missiooon täitsa, oma elu, mis meile anti, lõpuni elada. Tänapäeval üha rohkem inimesi läheb kergema vastupanu teed ja üha rohkem kirjutatakse välja igasuguseid vaimset tervist kahjustavaid preparaate. Jääb mulje nagu muud moodi enam inimkond elada ei oskakski. Kuidas siis sõja ajal hakkama saadi? Jah, kiputakse ütlema, et siis olid teised ajad. Mida tähendab teised ajad? Kas praegu on siis kolmandad ajad? Jah, ajastu oli tõesti teine, või õigemini eelmine, üleeelmine, aga inimesed olid ja ikka inimesed, ei olnud loomad ega linnud. Lihtsalt elu iseloom oli palju teisem, oli palju tervem. Juba meie ühiskond oli aastakümneid tagasi palju tervem. Abielud sõlmiti ikka suurel määral kogu eluks, sest abielutõotused olid pühad. Eriti veel kuiseda tunnistati kirikus, laulatusel, Jumala palge ees. Kui lubati olla teineteisele toeks nii heas kui halvas, siis ka oldi. Aga mis tänapäeval toimub? Tänapäeval tekib paaride vahel lahkheli ja ongi kohe krahh majas. Juba pakitakse oma seitse asja kokku ja kaotakse seitsme tuule suunas, ilma, et otsida lepitust, ilma, et rääkida asjad selgeks. Rääkimine aitab palju. Ei saagi aru kas tänapäeva ameerikalik elustiil on inimsuhted ära rikkunud või on inimesed ise kärsitud ja ei ole võimelised hoidma seda mis on püha, ei ole võimelised armastama ligemest. Kuhu on kadunud eestlase jonn ja uhkus? Jah, kiputakse mainima, et eestlase veri on segatud, aga see on juba ammu segatud. Väga palju voolab meis saksa verd juba aegade algusest. Väga palju voolab meis võõrast verd üldse. Jah, nüüd kui piirid on vabad, on asi veelgi hullem. Kuid ammu juba ei saa keegi meist väita, et ta on puhas eestlane. Kurb on lihtsalt tõsiasi, et inimesed lahkuvad kodumaalt, lahkuvad jäädavalt. Ja ei tule enam tagasi. Ja kõik need tõotused et siin me oleme sündinud ja siin me ka mullaks saame ei kanna enam ammu pead. Lausa valus on kuulata laulu Eesti mullast ja Eesti südamest, sest paljud saavad võõrsil mullaks, kui sedagi. Paljud ei saagi mulleks sest võõrad traditsioonid võtavad üha enam võimust, võõrad kombed on juba praegu meil rohkem au sees kui oma kodumaa kombed. Varti enam ei olegi surnuaedu kus oma lähedasi külastamas käia. Kus nendega oma tegemisi jagada. Kuhu neile tähtpäevadeks lilli viia. Tahes tahtmata tekib tunne, et pela maise teekonna lõppemist ei olegi meil õigust enam lähedast mälestada. Inimsed lihtsalt põletatkse ära ja visatakse tuulde või uputatakse ookenaisügavustesse, muidugi tuha näol. Aga kuhu jäävad muistsed traditsioonid? Mina ei saa meie ühiskonnast ammu juba aru. Mina ei mõista meie roogipiruka kõrvetajaid, omakasupüüdlikke muidusööjaid, kes suuga teevad suuri sõna, mõistusega aga mitte midagi. Mille eest nad maksumaksja rahad oma seifidesse panevad? Ainult lubadused, tühipaljad lubadused ja muud ei midagi. Ma ei imesta et läbi nende meie ühiskond aina rohkem endale haigusi kallale poogib. Ma ei imesta et just läbi nende meie riik välja surebki. Mis kuradi heaoluriik see Eesti on? Omad inimesed kerjavad ja nälgivad, ning pagevad kodumaalt ellu jäämise nimel, aga pagulasi võetakse nagu omasid, neid kantakse nagu sitta pilpa peal, lausa ülistatakse ja toidetakse, aga eestlane nälgin, eestalane pühib kaodumaa tolmu jäädavalt jaögelt, sest see on juba meie ühiskonna poolt soositud tegevus. Mis selleks ajendab? Kas tahame maailmale näidata et oleme rikas riik? Mis on selle point? Tgelikult ma ei teagi mis see point tähendab, kuna see on ka jälle mujalt laenatud sõna, nagu tänapäeval enamus uusi sõnu. On alles välja mõeldud sõna- sõnaus! Pangu juba siis sõna-uus, aga nemad ikka omast arust leiatavad eestlaslikke sõnu. Tänapäeva kirjandust isegi lugeda ei saa. Hoia või võõrsõnade leksikon käe pärast ja isegi sealt ei leia uute sõnade tähendust. Mul üks sõbranje väidab, et tuleb guugeldada. Mis kuradi guugeldada? Rääkigu eesti keeles? Kus kohast mina, vana inimene, pean teadma kuidas guugeldatakse? Kas pean veel vanas eas minema arvuti kursustele, et üldse asjadega kursis olla? Ohh. Näed, unustasin ennast taas jutustama. Tule tütreke, lähme tuppa, praad ongi juba ilmselt ära jahtunud.“ meenus Miraldale, et ta tuli tegelikult last rahustama, aga sattus jutustamisega hoogu. Mari- Liis oli magama jäänud, pea memme süles. Kui palju tal memme jutust kohale jõudis seda teab vaid tema ise, aga silmi avades oli ta igatahes palju rõõmsam ja manas isegi naeratuse näole ja lausus:
„Aitäh, memm! Sa oled mulle väga kallis! Nüüd sain palju targemaks ja lähen püstipäei edasi. Mida ma küll ilma sinuta teeksin?“
Memmele jäi Mari- Liisi jutust mulje et tüdruk on kogu ta loengu ära kuulanud, kuid vaevalt see nii oli, sest moodsalt üteldes oli Mari- liisil ikka paras padi näos.
Nad tõusid pingilt, memm kohendas seelikusaba, sirutas oma kangeid jalgu ja nii nad käevangus majja sööma suundusidki.


1. 11. 2015.a Mai


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar