9.PEATÜKK
Peale liikumisaabitsa sai Petu endale veel hästi palju vanu klotse
millel olid tähed ja loomade ning lillede pildid peal. Neid endaga
kaasas kanda oli raske ning tüdruk peitis need internaati oma padja
alla. Padi oli tema jaoks nagu seif, mida ta vaid filmides näinud
oli. Tüdrukul oli plaanis klotsid koju viia ja seal nendega mängida,
kuna internaadis nagunii aega ei olnud, seal tuli tundide kaupa
õppida ja režiim oli nii range. Kasvatajad justkui passisid peale,
et õpilastel ei jääks vaba aega.
Reede õhtuti oli teisiti. Siis oli kasvatajaks Petu klassijuhataja
abikaasa, kehalise kasvatuse õpetaja Ülar, kellel oli internaadi
kasvandikega väga hea klapp. Kasvataja Ülar ei sundinud õpilasi
rangelt õppima, tema usaldas kasvandikke ja talle ei pidanud isegi
järgmise päeva koolitükke ära vastama. Küll pani ta õpilasi
rohkem sporti tegma, ennast liigutama ning korraldas isegi kitsukeses
internaadi tubadekoridoris kitse hüppeid. Selleks taris ta koos
vanemate klasside poistega kitse ehk siis õpilaste poolt pandud
nimetuse järgi hüppepuka vahekoridori ja kõik õpilased pidid
hakkama üle selle hüppama. See oli hea trenn mida harrastati tollel
ajal palju ka kehalise kasvatuse tundides. Õpilased muidugi väga
rõõmustasid selle üle. Petu oli internaadilastest kõige noorem ja
kõige pisem. Temal oli ikka päris raske kitsest üle hüpata, aga
mõningad korrad tal see ka õnnestus ja siis tundis ta ennast lausa
suurena ning arvas, et kaugel pole enam aeg, et ka tema võib poppi
panema hakata, ehk siis popilt välja näha. Küll avastas tüdruk
ennast korduvalt situatsioonis, et põlved olid valusad ja marraskil,
kuna üle kitse hüpates maandus ta tihti põlvede peale. Aga selle
pärast ta muret ei tundnud, sest enne internaaditreeninguid oli
Petul lausa foobia kitse ees, kui kehalise kasvatuse tunnis tuli seda
spordiala harrastada.
Reede õhtud olid ka diskoõhtud. Selleks tõi kasvataja Ülar enda
lintmaki, pani selle internaadimaja fuajeesse mängima. Tihti täitus
kogu maja vanade ja tuntud ABBA hittidega, sest suuremate klasside
õpilased olid hirmsad ABBA fännid. Nii jäid ka Petule paljud selle
bändi laulusõnad pähe. Tegelikult juba kodust jäid, sest vanem
vend Roland armastas nii ABBAT kui BONY M-i kuulata. Nii juhtuski, et
ABBA hitid „Mamma-Mia“ ja „Money, money, money“ kummitasid
Petut veel ka järgmisel päeval tundides.
Internaadilapsed ootasid alati reede õhtut, kuigi hinges oli soov
juba reedel peale tunde koju sõita ja laupäeval koolist poppi
panna, sest neile tundus mõttetu kolme õppetunni pärast laupäeviti
koolis käia. Suuremate klasside poisid tihti panidki poppi. No,
neile oli ju palju rohkem lubatud, kui väiksmate klasside
õpilastele. Vähemalt Petule tundus nii.
Reede õhtutesse jäi ka palju sportimisi internaadi juures õues.
Küll käidi jooksmas ja uisutamas koolimaja taga, vanade
poioneerilaagrite juures, küll mängiti kivikuningat internaadimaja
ees asuval künkal. Küll joosti mööda metsaradu ja mängiti palli.
Kasvata Ülar lihtsalt kandis hoolt selle eest, et lapsed ei istuks
tunde pingis õppides. Temale oli tähtis ka lapse füüsiline
tervis. Mitte kunagi ei riielnud ta õpilasega, kui õpilase
füüsiline vorm ei olnud just kõige paremas olukorras. Alati püüdis
ta arvestda ka lapse füüsilisi võimeid ja selgitas paljud
ülesanded nii peensusteni lahti, et isegi kõvega peaga laps sai
sellest aru. Kõik lapsed ju ei ole ühesugused, osad on pikaldasemad
ja osad haaravad kõike lausa lennult.
Juhtus ka nii, et kasvataja Ülar oli mardipäeval valves. Selle
üle tundsid lapsed eriti rõõmu, sest tollel ajal oli
mardijooksmine ikka väga au sees. Koolitükkide asemel palus Ülar
lastel paari tunni jooksul pähe õppida mardilaulud ja tantsud. Ta
küsis koka käest vajalikud kööginõud, et need mardijooksule
kaasa võtta. Poistele meeldisid eriti plekist kausid ja kulbid, sest
nendega sai trummi mängida. Kui laulud ja tantsud olid pähe õpitud,
võeti punt kokku ja hakati mööda uksetaguseid käima. Kuna selles
külas olid enamus talumajad, siis andis ikka pikki kilomeetreid maha
käia. Eriti naljakad nägid välja suuremate klasside poisid. Nad
olid riietatud valgetesse karnevaliriietesse, ehk siis seljas olid
need marliriidest õmmeldud riided mis olid mõeldud Pjotr
Tšaikovski balleti „Luikede järve“ järgi tantsimiseks. Jalas
olid neil valged sukkpüksid ning kõige peal palitud. Enne uste taha
minekut viskasid poisid üleriided maja ette aia peale ja tihti jäigi
külarahval mulje, et poisid on nii paljalt internaadist välja
lastud. Kõigil martidel olid kaasas kotikesed vilja- ja
herneteradega. Kui eeskava oli lauldud ja tantsitud, soovisid mardid
pererahvale head vilja- ja karjaõnne ning puistasid kotikestest teri
maja põrandale.
Ühte talusse marte sisse ei lastud. Poistel tuli plaan vedada
selle talu ukse taha puuriit. Kavataja Ülar oli sellega nõus. Nii
lahkusid mardid sealt natuke ärevas olekus, puistades veel ohtralt
teri ja herneid ukse taha. Aga kotikesed said ju selle võrra
kergemaks, kuigi maiustustekott aina täienes, aga seda kandsid
suuremate klasside poisid korda mööda.
Kogu mardisaak jaotati pärast mardijookse internaadis martide
vahel ära ning kõik lapsed olid õnnelikud. Paljud olid ju pärist
suuretst peredest ja igapäevane kommi söömine oli neile vaid
unistus. Aga vahel on määratud unistused ka täituma.
19-20. jaanuar. 2017.a.
Vana-Rääma
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar