22.PEATÜKK
Ühel päeval, kui tunde oli kõigest neli, kutsus pinginaaber
Sigrid Petu peale koolipäeva endale külla. Petu viis ranitsa
internaati ja hakkas koos Sigridiga läbi metsa jalutama. Teepeal
korjasid nad huvitavaid käbisid ja otsisid nende seest seemneid. Üks
memm oli kunagi Petule ütelnud, et kuuse- ja männi seemned on
kasulikud, nendes on palju vitamiine. Aga seda tüdrukud ei teadnud,
et kas kevadel lume alt välja tulnud seemnetest on, aga nad otsisid
neid ikka. Tegelikult tüdrukud arutasid selle üle, et kuidas on
võimalik, et seemnest kasvab hiigelsuur puu. See tundus nende jaoks
nii müstiline. Nad arutlesid, et kui titast kasvab suur inimene siis
on see loomulik, sest tita kogu aeg toitub piimast ja inimene kasvab
süües ja juues. Nad olid puude pärast mures, sest vahepeal oli
pikk ja kuiv periood ning puud ei saanud isegi juua mitte.
Loodusõpetuse tunnis olid nad õppinud, et toitaineid saab puu maa
alt, mullast, aga ikkagi tundus see kuidagi müstiline.
Metsateel veidi kõrvale põigates leidsid nad murdunud puu ja
üritasid selle vanust määrama hakata, ikka tüves olevate ringide
järgi. Murdunud puule on raske vanust määrata, aga nad vähemalt
üritasid. Põnev oli.
Üldse oli lastel metsas ja õues palju tegemist, tuppa eriti ei
kiputud. Ka koolis rõhutati, et lqapsed peavad palju aega õues
värske õhu käes viibima, nii kasvavad neist tugevamad ja tervemad
inimesed.
Petu ei jõudnud alati bussilt maha minnes kohe koju. Metsas
kasvasid jänesekapsad, mis talle eriliselt maitsesid, sellised
hapukad ja head. Lisaks nendele teadis ta kus on allikas. Sealt
käisid tüdrukud pihkudega vett joomas ning allikaveega nägu
loputamas. See pidi hoidma noorena ja kaitsma näonahka. Peale selle
laius suhteliselt bussijaama juures suur mustikamets. Kogu nende pere
käis metsas mustikal, kivihunnikutes vaarikal ja juba suviti täienes
nende pere keldrivaru seentega. Seenel käimise kirg oli kogu perel.
Juba juuni kuus sai hakata puravikke korjama. Tihti tuli ette ka
olukordi kus kedagi kodus ei olnudki, kõik olid metsas. Ja ema
keetis seeni varaste hommikutundideni lausa hiigelsuures pesukasusis
puupliidil.
Sigridi juures oli põnev. Koos õppisid nad Petuga koolitükid
ära, kuigi kirjalikke ülesandeid ei saanud Petu teha, sest ranits
oli intras. Aga suulised ülesanded olid selged nagu allikavesi. Tõsi
küll, Sigrid oli ka sunnitud oma noorema venna eest hoolt kandma ja
nooremate õdede eest ka. Vanemad olid alles tööl ja nende koju
naasemiseni oli veel tunde aega. Sigrid luges noorematele sõnad
peale ja ise läks Petuga küla vahele jalutama. Selles külas asusid
huvitavad kirikud, aga need olid suletud ja avatud teatud päevadel.
Üks neist oli Treimani luterikirik ja teine õigeusukirik. Petule
väga meeldisid kirikud, ta kujutles neid uhkete lossidena.
Naaberriik Läti asub sellest asulast kõigest 6 km kaugusel. Mööda
rannikut liikudes terendab männimets, rannaniidud ja liivaluited,
imelised kohad jalutamiseks. Treimani rand asub Liivi lahe kaldal.
Sadamas laiuvad ka muul ja kalatööstushooned.
Petu uskus, et Sigrid on õnnelik inimene, sest tema kodu asus vaid
mõne kilomeetri kaugusel koolist. Sigrid sai kodus elada ja
vajadusel peale tunde jala koju. Petu koduni oli kordi pikem maa.
Mingil ajal elas Sigrid ka internaadis ja Petul oli selle üle hea
meel. Nii said nad koos rohkem aega veeta.
Tegelikult vahel Petu unistas Häädemeeste koolist, sest seal ei
olnud ju internaati ja oleks võimalus iga päev kodust kooli käia.
Aga ema otsus oli just see, et lapsed ei teaks iga päev pikki
kilomeetreid bussijaama maha käima, ning ema otsust Petu austas.
Pealegi oli ta juba oma kooli ja klassikaaslastesse kiindunud ning ei
kujutanud ettegi, et peab nendest loobuma. Pealegi Läti riik oli
ligidal, sealt sai lehmakommi toomas käia ning just see komm oli
Petu lemmik, mitte kukekomm, mida ema Pärnus käies tihti lastele
ostis.
Koolimajas toimusid ka aeg-ajalt esperanto keele kursused. Sellest
keelest ei taibanud väiksemad lapsed midagi, aga suuretamtel oli
võimalus seda õppida. Üks vanema klassi poiss tegi noorematele
nalja, et esperanto keel olla väga lihtne, tulb vaid sõnad
tagurpidi lugeda. Nii õppiski Petu tagurpidi lugemise selgeks ja
selle lugemine ning rääkimine sujus tal endalegi üllatuseks
ladusalt. Petu oli uhke, et oskab esperanto keelt. Omas mõttes ta
seda ju oskaski. Aga mingil ajal nad hakkasid õdede ja vendadega ver
keeles rääkima. See kõlas nii, et iga sõna lõpus pidi ver olema.
Näiteks; „mina ei lähe homme kooli- minver eiver lähver homver
koolver.“ Lapsed sattusid selle keele rääkimisest lausa
sõltuvusse ja said teineteisest ka aru. Petu kujutles, et siis on ka
vene keel, mida ta alates teisest klassist õppima hakkab, väga
kerge.
Ka bi keel oli Petul juba enne kooli selge. Seleks tuli sõnade
vahele „bi“ sokutada. Näiteks:“ mina olen tüdruk- mibina
obilen tüdbidruk.“ Lihtne ju! Bi keeles suhtlesid ka nad sõpradega
omavahel.
Üleüldse meeldis Petul uusi tegevusi genereerida või algatada.
Nii kandis ta koolis kaasas ka paelajuppi, mille otsad sõlmis ta
kokku kassikanga kudumiseks ning õpetas kassikangast kuduma ka
klassiõdesid. Seda oli talle õpetanud kadunud vanavanaema, kes
pilvepiirilt aeg-ajalt seda Petule meelde tuletas. Alati oli tegevust
ja igav polnud kunagi.
Petu ootas koolis alati lugemisvõistlusi. Kuna ta oli juba kolme
aastaselt lugema õppinud, sai ta tihti lugemisvõistlusel paremaid
kohti. Loomulikult oli garanteeritud ka selle eest hea hinne. Ka
kirjandite kirjutamine, etteütlused ja lugemispäeviku täitmine
kuulusid tema lemmikute hulka. Nende eest sai ta ka pidevalt viisi.
Kuigi koolimajal oli koristajatädi olemas, pidid iga koolipäeva
lõpus korrapidajaõpilased oma klassi ära koristama. See ei olnud
Petule meeltmööda. Ta ei mõistnud miks lapsed peavad koristama
tasuta ja koristajatädi saab selle eest palka. Aga sellised olid
kombed ja vastu hakata ei tohtinud. Kui olid eelmisel päeval jätnud
klassi koristamata, pidid järgmisel päeval uuesti korrapidaja
olema.
Samas oli see üks võimalus taas suhelda koristajatädiga. Aga vahel
tundus tahvli puhastamine nii tüütu, selleks kulus palju vett ja
kooliriided said märjaks. Poistel oli komme peale tunde tahvel
paksult kriidiga täis sodida. Ulakad, nagu nad olid.
Ühel päeval kadusid koolimaja tahvlite äärtelt kõik kriidid.
Õpetajad olid hämmingus. Arvati, et poisid olid ühele vanema
klassi tüdrukule, kellel oli madal hääletämber, nalja teinud, et
kriiti süües läheb hääletämber kõrgemaks. Olidki nalja teinud,
aga tüdruk väitis, et tema ei ole kriite varastanud. Küllap poisid
ise selle ulakuse tegid, aga oli ju hea põhjus tüdruku kaela ajada.
Poisid on poisid. Ilma nende tehtud krutskiteta oleks ju ka igav.
28.jaanuar. 2017.a.
Vana-Rääma
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar