reede, 20. jaanuar 2017

PETU LÄHEB KOOLI 13. PEATÜKK



      13.PEATÜKK

  Oli karge talvepäev. Seitsmekümnendatel olid talved karged ja lund oli nii palju, et tihti ei pääsenud Petu ja ta vennad-õed koduuksest väljagi. Petule meenus aeg, kui ema väikevend Madisega sünnitusmajast taksoga koju jõudis, kuid köögimaja aknast ei olnud midagi näha, sest lumehanged olid akendest kõrgemad. Ja kui metsavahe tee koolist koju oli täis tuisanud, pidid lapsed liiklema mööda suurt kruusateed, mis oli kas hästi libe või hangedest tulvil. Tihti koolist koju jõudes olid lastel ripsmed ja kulmud härmas ning nad olid ennast nii salli sisse mässinud, et vaid silmad paistsid välja. Kodus sooja pliidi ees alles andis oodata millel keha soojeneb. Ja siis hakkasid kõik kehaliikmed lausa surisem aja valutama. Ema soovitas külmavõetud käsi lumega hõõruda ning see tegi paremaks küll. Ema määris laste käsi jälle selle valge lehmaudara salviga ja see aitas, sest külmunud käed olid tulipunased ja pragunenud.
  Kuna Petu oli unustanud oma verised kindad koridori jalanõude peale, näris perekoer Pitsu need katki ja tüdruk oli karge pakasega sunnitud kooli minema palja käsi. Tõsi küll, ühe tervema kinda pani ta kätte, sest oli ju tulemas vastlapäev ja selle raames toimusid koolimaja juures igasugused põnevad vastaüritused ja võistlused. Petu kartis, et üks kiuslik klassivend hakkab norima, kui ta ütleb, et kaotas kindad ära. Samas hakkas ta sellel klassivennale vastu ja võõrad ei olnud ka hetked, kui nad kättpidi kokku läksid. Ilmselt ei oldud sellele poisile kodus viisakust, et tüdrukuid kiusata ei tohi, õpetatud. Pealegi ei olnud tal endal ka kõige külmematel ilmadel kindaid käes, salli kaelas ega mütsi peas.
Kui lapsed bussijaama jõudsid, tuli õnneks kohe buss ja nad sõitsid kooli. Sellest, et Pitsu Petu kindad ära näris, ei julgenud Petu emale rääkida, sest kindad olid veel päris uued, alles Salme-memme kootud. Sellised paksud, soojad ja Kihnu mustriga. Salme-memm kudus kõikidele Petu õdedele ja vendadele paari kindaid talveks ja vähemalt ühe talve pidid lapsed nendega läbi saama.
Kui vastlapäev oli täies hoos ja osad võistlusedki võisteldud, nägi õpetaja Niina, et Petul ei ole kindaid käes ja ta käed on tulipunased.
  „Mis juhtus, Petu? Kus su kindad on? Lased nii veel külmal oma näpud ära võtta. Nii võid haigeks jääda! Mina pane kenasti kindad kätte ja siis tuled edasi vastlapäevale.“ soovitas ta. Petu suurtesse silmadesse valgusid veel suuremad pisarad ja juba ta vesistaski.
„Ma ei saa, õpetaja..“ nuuksus ta.
„Tule siia. Räägi mulle kas mõni poiss kiusas sind ja võttis su kindad ära? Tule räägi mulle kõik ära.“ kutsus Niina Petu künka otsas oleva suure tamme varju.
„Ei. Ma ei karda poisse. Ma olen poistest tugevam. Aga...“ pühkis ta pisarad palitu varrukasse.
„Aga?“
  „Aga Pitsu....Noh, meil on kodus väike koer Pitsu kes armastab kindaid ja jalanõusid närida. Hommikul kooli tulles avastasin ma, et Pitsu oli mu kindad ära närinud...“ pühkis Petu taas pisaraid varrukasse kuni õpetaja Niina talle oma sinise palitu taskust taskurätiku andis. Sellega asi ei piirdunud.
  „Näe, võta minu kindad ja pane endale kätte. Ja ma kingin need sulle päriseks.“ pakkus Niina lahkelt. Petul oli nii hea meel, ta oleks tahtnud õpetajat kallistada, kuid ei julgenud. Petu oli väga tagasihoidlik tüdruk koolis ja ta ei julgenud palju asju teha, kuigi soovis. Ta tänas Niinat, imetles oma uusi kindaid ja läks klassikaaslaste juurde tagasi. Nendest tumesinistest riidest kinnastest, mille sees oli paks valge vooder, said Petu lahutamatud kaaslased. Ta oli nii õnnelik, kuid jagas oma õnne vaid taevas olevale Onu Jumalale. Onu pilgutas silma, tegi Petule pai ja kiitis teda. Tüdruk oli ülirõõmus, kuid teda jäi piinama, et kuidas saab külm kedagi ära võtta. Ennist oli õpetaja Niina need sõnad lausunud, kuid Petul meeldis alati sõnu ja lauseid piltlikul kujul lahti mõelda ja see ajas teda segadusse.
  Petu arvas, et sellisel juhul on külm nagu keegi kuri kommionu kes tuleb ja võtab. Kommionude olemasolust oli talle pajatanud juba kadunud vanavanema, kes siiani Petut taevastest kõrgustest juhendab. Kuigi Petule polnud kunagi külmad talveilmad meeldinud, tekkis tal sellele lausele mõeldes lausa hirm. Ta kujutles kuidas karge külm tuleb ja võtab ta ära, viib külmale maale, kus on kogu aeg talv ja sooja kunagi ei olegi. Või veel hullem, et külm tuleb ja võtab tüdruku lihtsalt endaga kaasa ja mitte keegi ei leia Petut enam üles. Et Petu ei saa iialgi enam mängida oma sõpradega, ega näha oma kalleid pereliikmeid. Alles mitu kuud, kui Triin oli Petu taas endale külla kutsunud ja sellel korral oli Petu kasvataja Ülarilt loa saanud, selgitas õpetaja Niina, et need on lihtsalt meie keele väljendid, et tema ei ole neid välja mõelnud. Tgeelikult oligi asi selles, et Petu kippus tihti endaga monoloogi pidama ja otsis enda seest vastuseid lausetele mis talle kummalised tundusid. Kui õpetaja Niina rääkis, et tema emakeel on üldse vene keel, vaatas Petu teda nagu üliinimest, kes suudab kõnelda mitmes keeles.Tema jaoks olid kõik inimesed, kes oskasid mitmes keeles vestelda üliinimesed või lausa geeniused. Sellepärast tahtis ta nii väga läti keelt ära õppida, et vähemalt sõnadega kurjadele läti poistele, kes käbidega loopimas käivad, ära teha.
  Sellel korral saatsid Triin ja Niina Petu internaati tagasi. Tüdruk ei pidanud hirmude küüsis mööda pimedat metsavaheteed ajutisse koju jalutama.

20. jaanuar 2017.a.
Vana-Rääma

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar