kolmapäev, 25. jaanuar 2017

PETU LÄHEB KOOLI 19. PEATÜKK



      19.PEATÜKK

  Direktor astus klassi. „Lapsed, teie õpetaja haigestumise tõttu teil homme koolipäeva ei ole. Võite peale tunde koju minna!“ teatas ta. Mis sõnum sai veel rõõmustavam olla kui see? Esimese klassi lapsi ootas ees lausa kaks koolivaba päeva, laupäev ja pühapäev!
  Ilma pikemalt mõtlemata tormas Petu garderoobi, haaras taas üleriided kaenlasse ja jooksis internaati, sest loetud minutid olid jäänud bussi tulekuni. Ta vahetas ahvikiirusel kooliriided dresside vastu, sest neile oli lubatud päeval, mil kehalise kasvatuse tund on, tulla dressides kooli. Ja esmaspäeval oligi keka tund. Õpikuid ja vihikuid ta vahetma ei hakanud, kartes bussist maha jääda. Poolpaljalt jõudis ta bussile, kuigi kuulis, et keegi hüüab ta nime. See teda enam ei huvitanud, kuna koju sõiduga oli kiire.
Alles kodupeatuses bussist väljudes pani ta üleriided selga, sest kartis ema käest sõneleda saada. Kodumajad olid tühjad ja külmad. Ema ja nooremat venda ei olnud kodus, sest nad teadsid, et lapsed jõuavad koolist alles laupäeva pärastlõunal.
  Petu vahetas tubademajas dressid koduriiete vastu ja lonkis läbi sopase hoovi Vana Kase juurde kiikuma ja pere ootama. Olles tunnijagu seal kiikunud, ei näinud ta mitte kedagi kruusateel liikumas. Vaid kaugustest kostus traktori mürinat. Hakkas jahe ja Petu läks köögimajja. Ka seal oli jahe ja Petul oli tunne, et kodu on mitu päeva kütmata olnud, sest kõik oli rõske ning potid ja pannid olid ka tühjad. Ta võttis laua sahtlist taskulambi ja otsustas üle põllu Salme- memme juurde minna, sest kartis üksinda ööseks külma koju jääda.
Salme juurde jõudes rõõmustas Petu väga. Ema oli koos noorema venna Madisega ka seal. Salme-memm oli tervise rikke tõttu haiglasse sattunud ning ema läks sinna majja selleks ajaks perenaiseks. Petul oli õigus, juba aesmaspäeval, kui lapsed olid kooli läinudd, sai ema teada, et Salme viidi haiglasse ning taat ja tema poeg, ehk siis Petu noorema venna isa vajasid naise kätt majja. Tüdruk oli muidugi Salme tervise pärast väga mures, kuid ema kinnitas, et kõik saab korda, et memm on juba paranemas. Petu soov, magada Salme voodis, läks täide.
  Tollel õhtul vaatasid nad taas taadiga koos televiisorit. Telekast tuli Anton Hansen Tammsaare raamatu „Tõde ja õigus“ järgi tehtud film „Indrek.“ Seda filmi nägi Petu juba mitmendat korda, kuid ikka ei väsinud vaatamast. Selle stsenaristiks oli taas Arvo Kruusement ja muusika oli teinud Veljo Tormis. Selles mängis ka tolleaegne Petu lemmiknäitleja Kaljo Kiisk ning ka Heino Mandri, kelle hääl tekitas millegipärast Petus alati mingisugust aukartust või hirmu. See oli eriliselt sünge ja sügav. Tüdruk kujutas ette, et sellise häälega räägivad hauatagused elanikud. Tema jaoks kõnelesid ka need, kes olid juba siit ilmast lahkunud.
  Ema lemmikud olid Ants ja Olev Eskola, kelle Petu kogu aeg ära kippus vahetama. Alati kõneles ta Petule, et kõige andekamad näitlejad on õppinud Voldemar Panso käe all. Pansol endal oli ka sellel filmis väike roll mängida. Film kõneles maapoisi Indreku eragümnaasiumi lõpuaastatest. Seal tuli läbida pikk teekond tõe otsinguil ja stsenaarium oli nii huvitav, et igal järgmisel vaatamisel avastas Petu filmist erinevaid tarkuseterasid ja stseene, nagu vaataks igal korral uut filmi. Petu mäletas isegi seda, et ta oli nelja aastane kui see film valmis ja tal oli uhke tunne, et ta on Indrekust 4 aastat vanem.
  Tegelikult oli emal palju kodus erinevate näitlejate pilte ja Petu tundis paljusid neist telekast nähes siirast rõõmu. Nagu tunneks neid isiklikult. Ema kogus näitlejate fotosid, kuid eriti palju oli tal just toonase Nõukogude Liidu, Vene vabariigi näitlejate fotosid. Ilmselt toodeti neid ka rohkem. Eriti nalja pakkusid vene komöödianäitlejad Gerog Vitsin, Juri Nigulin ja Jevgeni Morgunov. Nende kolmik oli isegi tummfilmi vaadates nii naljakas, et tõi naerupisarad silma. Ja alati, kui telekas näidati komöödiat Ervin Abeli, Sulev Nõmmiku ja Eino Baskiniga, oli Petu justkui naelutatud teleka ette. Peagi sai ta lemmikuks komöödiafilm „Siin me oleme,“ mis isegi korduval vaatlusel ikka ja jälle naerma. See film sündis 1979 aastal ja Petu tundis taas, et keegi või miski on temast noorem, et tema on suur tüdruk.
  „Taat, kas näitlejad sünnivad näitlejaks, või peavad nad seda õppima?“ uuris petu taadilt, sest ta kuulis kuidas taat alati ütleb teatud näitlejate kohta „sündinud näitleja!“
  „Ei, Petuke, näitlejaks siiski õpitakse. Aga sündinud näitlejaks kutsutakse näitlejat kes on ütleja silmis tema lemmik, ehk siis keda televaataja jumaldab. Tegelikult kestab õppimine ikka aastaid, kui mitte ütelda terve elu. Nii on paljude asjade puhul, sest inimene õpibki tegelikult kogu elu. Tihti õpilased kordavad, et saaks see kool ometi läbi, siis ei peaks enam õppima. Aga ega kooli lõpetamisega ei lõppe õppimine. Õpi sina ka hästi, siis võib ka sinust näitleja saada!“ muigas taat.
  Tegelikult unistas Petu kirjanikuks saamisest juba väga varakult, aga ta ei julgenud seda välja ütelda. Tema jaoks olid nii kirjanikud kui näitlejad üliinimesed. Petu tahtis midagi veel taadi käest uurida, kuid taat katkestas tüdruku mõttelõnga.
  „Petu, ole hea laps ja lülita filmi lõppedes telekas kenasti kinni ja tõmba kastile lina ka peale. Head ööd!“ ja taat tõmbas teki kõrvale.
  Petu silmad hakkasid toast kasti otsima. Taati ta enam tüüdata ei julgenud. Ainuke kast asus ahju kõrval ja seal olid hakatuseks mõeldud ajalehed sees. Petu ei mõistnud miks sellel kastile lina peale panna tuleb. Pealegi ei teadnud ta kus kohast lina leida. Taadi toas akna all oli veel üks kast, kuid sellel oli juba lina peal. Petu ei suutnud enam isegi filmi jälgida, kuna silmad otsisid seda õiget kasti ja lina. Kui voodist kostus taadi norinat, läks Petu kikivarvul Salme-memme tuppa ja võttis kapist lina ja asetas selle ahju kõrval olevale kastile peale ning süvenes uuesti filmi kuni leidis ennast mõtlemast taadi öeldud elutarkusele; „Su vanavanaema ju elabki igavesti. Kui inimene sureb, lahkub kõigepealt hing ta kehast ja siis sureb keha. Hing läheb taevasse ja sealt teisi inimese sisse, nii sünnime uuesti, sama hingega, aga teises kehas. Füüsiline keha lihtsalt vananeb ja väsib ning kõik organid lakkavad töötamast. See maetakse küll mulla alla, millest saab tema viimane kodu, aga hing elab igavesti ja juhendab meid sealt ülevalt kaua, kaua. Sellepärast sa kogu aeg tunnedki oma vanavanema lähedust, ta ongi sinu lähedal, tema hing on see kes sind juhendab. Ta ei ole sinu jaoks kunagi surnud, surnud on vaid ta endine keha.“
Ühtäkki valdas tüdrukut hirm, sest Salme-memm oli ju haiglas. Petu kartis, et äkki Salme füüsiline keha hakkab ka surema. Ta ei suutnud enam filmi vaadata, pani teleka kinni ja vajus kiiktooli mõttesse, kuni uinus. Tüdruk ärkas selle peale, kui taat võttis kasti pealt lina ja asetas selle teleka peale. Seda kõike nägi unine Petu silmanurgast. Ta keeras ennast kiiktoolis teistpidi kerra ja uinus. Taat võttis tualetist tulles lemmuiklapse sülle ja viis teise tuppa magama.
  „Maga, armas Petu, maga! Sa oled nagu pisike armas Ingel!“

25. jaanuar 2017.a.
Vana-Rääma

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar