14.PEATÜKK
SEPTEMBRIKUU
ON TÄHTIS KUU:
SIIS AABITS UUS,
SIIS RANITS UUS,
UUS VORMIPLUUS -
KÕIK, KÕIK ON UUS
SEPTEMBRIKUUS!
ON TÄHTIS KUU:
SIIS AABITS UUS,
SIIS RANITS UUS,
UUS VORMIPLUUS -
KÕIK, KÕIK ON UUS
SEPTEMBRIKUUS!
Just
see Eesti poetess Olivia Saare luuletus oli seitsmekümnendatel kooli
läinud laste esimene luuletus, mille nad pidi pähe õppima. See
ilutses õpilaste Kukeaabitsa esilehel.
Petu
armastas luuletusi lugeda ja luuletas juba ka ise. Talle piisas
sellest, kui oli paar korda luuletuse läbi lugenud ja sõnad olidki
peas. Esimesel koolipäeval anti juba järgmiseks päevaks õppida ja
just selle eest sai Petu oma esimese viie.
Lisaks
sellele luuletusele tuli tihti ka teisi luuletusi pähe õppida, sest
koolis toimusid igasugused kalsside vahelised võistlused. Tollel
ajal olid algklassid 1.-3. klass ja nemad võistlesid omavahel.
Teises vanuserühmas võistlesid 4.-8. klassid. Põhikoolid kandis 8.
kl koolide nime ja koolis käidigi 8 aastat. Keskkool algas 9.
klassist ja lõppes 11. klassiga.
Kui
koduseks ülesandeks anti taas üks luuletus pähe õppida, hakkas
Petu seostama selle luuletuse tegelast klassiõe Kristiinaga, kellel
olid pikad, paksud ja tumedad juuksed, mida ta alati punupatsid
kandis. Luuletus ise on järgmine:
ükskord
koolilapseks sai
silmad
uudishimu täis
nüüd
ta Marju kõrval käis
lõpuks
sosistades päris
hääles
ärevuse värin
„ütle,
kas su nukk jäi maha?
Kas
sa mängida ei taha?“
Marju
kohkus:
„käin
ju koolis
Ei!
Ma
nukkudest ei hooli!“
See
Eesti poetess Erika Esopi luuletus oli pikka aega Petu lemmik. Peale
selle meeldisid talle ka väga kõik Eesti lastekirjanikust luuletaja
Venda Sõelsepa raamatud. Ta luges juba enne kooli osad neist läbi.
Kuigi koduraamatukogus olid Petule ja ta õdedel- vendadel mingid
ühes möödus raamatud, mida ka tüdruk lugeda armastas. Hästi
armas oli talle lasteraamat „TIBU“ mille üks tädi talle kinkis.
See oli teistest paksem ja kirjutatud trükitähtedega. Petu hellitas
seda „Papist-Tibu“ nimega.
Kui
Eesti lastekirjanik Heljo Mänd kooli külastas ja saali ees oma
raamatutest ja kirjutamisest rääkis, oli Petu terve aja nii
vaimustuses, et vaatas vist suurt kirjanikuu ammulisui. Esimese
klassi lapsed ju said esireas istuda ja Petu ning kirjanik Männi
pilgud kohtusid tihti. Petu silmad läksid tihti veekalkvele, aga
mitte kurvastusest, need olid rõõmupisarad. Kirjanik Heljo Mänd
töötas tollel ajal ka ajakirjas „Täheke“ mis oli üks laste
lemmikajakirju „Pioneeri“ kõrval.
Kui
kohtumine kirjanikuga hakkas lõpule jõudma, oli Petu nii kindel, et
ka tema tahab vähemalt ühe raamatu kunagi kirjutada. Mitte keegi ei
teadnud ju, et Petu juba aastaid luuletab, sest see tundus tollel
ajal kuidagi tabuteema olevat. Ja, kui Heljo Mänd pelae esinemist
Petu oma põlvele võttis ja lausus „Ilus blond Eesti tüdruk. Nagu
nuku!“ oli Petu taas pisarateni liigutatud. Aga ühes oli ta
kindlamast kindlam, et kirjanik temast saab. Petut hämmasta muidugi
ka see, et kirjanik teda nukuks nimetas. Ta arvas, et äkki on tema
perst keegi Heljo Männile ütelnud, et tal on teiseks hüüdnimeks
just see sama „Nuku.“
Sellest
päevast sai Petule üks lemmikpäevi 1. klassis õppides.
Petu
joonistas ja kirjutas täis kõik vihikute vahel olevad
kuivatuspaberid, mis tegelikult olid mõeldud tindi kuivatamiseks.
Kuna ta sai alati tunnis paljudest teistest enne ülesanded valmis,
hakkas ta igavuse peletamiseks kas joonistama või luuleridu ritta
seadma. Nii ei olnud võõrad talle olukorrad kus tinti tuli
taskurätikuga kuivatada. Ema andis kooli kaasa vaid ühe taskurätiku
ja selle ka juhuks, kui peaks nohu tekkima. Aga Petul oli alalõpmata
taskurätikukriis, sest internaadis külma veega pestes ei tahtnud
mitte kuidagi tint taskurätikult maha tulla ja tüdruk oli sunnitud
neid tindilapikesi pidevalt prügikasti viskama. Tollel ajal ju
pabertaskurätikutest ei teadnud veel keegi midagi. Lisaks sellele,
et lapsed pidid kandma koolivormi, pidid neil alati kaasas olema ka
kamm, taskurätik ja käterätik. Ja oma hügieenitarbeid teistele
laenata ei tohtinud. Aga internaadis elasid lapsed kõik koos nagu
ühes suures peres ja ikka laenati.
Tollel
ajal oli paljudes koolides, lasteaedades ja internaatides liikvel
täiepideemia. See levis kammide, riiete kui ka teise inimese
läheduses istumise kaudu. Tihti tuli ette olukordi kus terve
internaadi seltskond põdes täitõbe ehk pedikuloosi. Täi on pisike
ja tüütu putukas, kes elab inimese karvades ja ajab peanaha
sügelema. Ta poegib tihti pisikesi tinge, kes kinnituvad juuksekarva
külge. Ka nendest arenevad täid.
Ühel
korral, kui internaadilastele tehti täiravi, määriti neile
juustesse elevhõbeda salvi, mis lehkas vastikult ja ei tahtnud
juustest kuidagi pestes maha tulla. Nii läksidki internaadilapsed
järgmisel päeval kooli rasvaste juustega. Täid olid ka põhjuseks
miks Petu pikad juuksed maha lõigati.
Hooletu
hügieen pani täiepideemia korduvalt vohama. Ju ei olnud selle ajal
õiget ravi või oli täisid nii massiliselt, et kohe siginesid uued
ja raske oli neist lahti saada. Petul oli nii häbi rasvaste juuste
pärast, et ta ei julgenud klassi ette vastamagi minna. Ütles, et
tal on õppimata, kuigi tegelikult oli lasua viie peale õpitud. Aga
klassijuhataja Riina oli väga terane, ta sai aru, et midagi on
valesti. Riina käskis Petul kohale istuda ja ei pannud talle kahte.
Peale tunde tuli ta tüdruku juurde ja küsis põhjust mis Petu
vastama ei läinud. Saanud murest teada, lubas ta Petul bussiga koju
sõita, et ta saaks oma juuksed korralikult puhtaks pesta. Petu oli
taas nii õnnelik ja oleks tahtnud klassijuhatajat rõõmust
kallistada, kuid julgusest jäi puudu.
Järgmisel
päeval tuli ta kooli puhaste valgete kiharatega
20. jaanuar. 2017.a.
Vana-Rääma
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar