teisipäev, 21. veebruar 2017

ELU PÄRAST ELU 1. Trevori juhtum


  1. peatükk

  „Oi, tere, kõikse pere! Vabandust, et segan. Tulin vist valel ajal. Aga lähen kohe edasi. Mathilde, palun, siin on teile tähitud kiri. Olge hea ja kirjutage alla.“ ulatas postiljon memmele kirja.
  „Mis sa nüüd! Kas sa ei tunne mu lemmiksugulast ära või? Marisekene on mul külas ja tema on Marise boyfriend Reevo.“ tutvustas memm.
  „Vabandust, Tilde-tädi, ma olen ikka Trevor. Trevor on minu nimi,“parandas noormees Mathildet.
  „Heakene küll! Tänapäeval pannakse inimestele nii keerulisi nimesid, ei mina jaksa pähe õppida. Aga tule edasi, piparmünditee ongi veel soe.“tundus nagu oleks memm veidi solvunud Trevori peale.
  „Aitüma! Homme on ka päev! Mul veel paaris kohas käia, enne, kui õhtale saan.“ põikles postiljon ja hakkas ennast minekuks sättima.
  „Vabandage, ega te juhuslikult ühte naisterahvast tee ääres ei näinud?“ küsis Trevor.
  „Nägin. Altküla, Meeta tuhises jalrattal kodu poole, sain ajalehed talle sokutda, sestap on mu postiljonitiir täna pisut lühem,“ vastas naine.
  „Olgu. Tänud!“ lootis Trevor tegelikult, et ehk nägi võõras tema ema sihitult lonkimas. Trevor oli isegi pettunud, et oma suu lahti tegi.
  „No, hea küll, pane mulle siis tassike teed. Paljukest mina, vana inimene ikka päeva jooksul head seltskonda nautida saan. Ega mul polegi koju minekuga väga kiire, vanamees niikuinii kummutab ilmselt oma lutipudelit tühjaks. Ta, kurmus on ikka nii viinakuradi küüsi langenud, et enam ei aita ka headus. Iga jumala hommik algab tal õlu pruukimisega ja õhtuks kammib ennast hundijalavee seltsis ikka totaalselt sassi. Ja nii juba mitu kuud. Kõik sai laguse sellest, kui ta saekaatrist koondati. Vanamees ei oskagi muud tööd teha ja õpihimu ka tal ei ole. Terve elu töötas seal, juba kolhoosi ajast, kui see saekaater veel majandile kuulus. Ka pärast eraomandisse minekut sai ta sinna tööle jääda. Nüüd on krahh majas! Ja meie, naised peame suutma igas olukorras endaks jääma, peame suutma pere eest hoolitseda ja kõigil hinge sees hoidma. Mitte keegi ei küsi meie käest kuidas me hakkama saame. Mitte keegi! Mul on juba siiber sellisest sitasest elus! Ausõna.“ oli postiljon tige.
  „Sina ja vana inimene!? Ole nüüd! Nelikümmend viis pole mingi vanus! Ah, et sellised kurjad lood su vanamehega siis. Kurb. Tõsiselt kurb. Oli teine sul ju kuldsete kätega ülekülamees, lausa asendamatu oma töös. Mis või kes sundis teda koondama? Sa vast liiga palju tänitad ka ta kallal ehk? Kui meesterahvas kaotab töö, tunneb ta ennast alaväärsena. On ju tema harjunud olema perepea ja toitja. Ta on ikkagi mees ja koondamine võis ta enesehinnangu ära nullida. Katsu ennast panna tema olukorda. Pole kerge. Pole sugusi kerge, ma ütlen.“ jagas Mathilde oma elutarkust.
  Noored istusid ja kuulasid. Maris polnud ammu sõna suust saanud. Tal oli valus kuulata endast eakamate naiste juttu ning Marisele tundus, et tema memm solvas postiljoni selle tänitamise teemaga. Oli ju külaline oma muret kurtnud, kuid memm oli liiga järsk oma ütlemistega. Marisele meenusid aastate tagused situatsioonid, kuidas ta ise memme peale solvunud oli.
  Ükskord oli võõras perekond, kes matkasid kogu perega mööda Eestimaad, Mathilde hoovis telkimispaika palunud. Loomulikult ei olnud memmel selle vastu midagi. Ta lausa söötis võõrastel kõhudki täis ja pakkus ka ulualust, aga matkajad ei tahtnud pererahva lahkust ära kasutada, vaid magasid ikka telkides. Tõsi küll, saunamõnudest nad ei tihanud loobuda. Ka lõkkepuudest mitte. Nii nad siis kogu seltskonnaga lõkke ääres istusid, lasid hõrgutustel hea maitsta ja nautisid võõra perepea malevalaule, mida ta oli kunagi malevas laulnud. See oli üks imeline õhtu, mis tõi Mathildel isegi pisara silma. Kuid varsti memm väsis ja läks tuppa magama. Manitsedes Marist, et neiu ei jääks kauaks võõraid tülitama. Kuigi telkijad väitsid, et Maris ei tülita neid, luges memm siiski sõnad peale. Tollel õhtul tutvus Maris Lennoga, kes oli selle perekonna vanim laps, ainuke poeg neljast. Kui kõik olid juba telkidesse magama läinud, jäid Maris ja Lenno kahekesi lõkkevalgust nautima ja tutvuma. Just siis, kui hakkas jahedaks minema ja Lenno Marisele oma fliisi pakkus, sadas memm, nagu sada venelast, majast välja ja käratas „Sa igavene lehtsaba, marss magama! Ise alles tatikas ja juba noolib poisse!“ mille peale Maris südamepõhjani solvus ja nuuksudes majja loivas. Hiljem muidugi palus memm tüdruku käest vabandust ning vabandas oma kurjad sõnad unisuse vastu, kuid Maris ei saanud tükk aega sellest üle. Ta lahkus juba järgmisel päeval Tilde juurest ja ei vastanud ka memme kõnedele, rääkimata külastusest. Kuid aeg parandab haavad ja mingil ajal Maris leebus. Nendest said taas parimad sõbrad. Ja tegelikult Mariselel meeldib otsekohesus. Ta pigem ei salli valetajaid ja lipitsejaid. Ise on ta samuti terava keelega, aga enda vigu me tihti ei näe, ega tarvitse tunnistada.
  „Ah sind ja sinu ütlemisi! Eks ta tõsi ole, et ma kipun vahel liiast tänitama, aga mida ma ikka teha saan, loomust ju ei muuda. Muidugi ma mõistan abikaasa muret, mis on kohati lausa maailma suurune. Aga samas on mul endal muresid palju rohkem olnud ja ma ei ole neid kohe alkoholi uputama hakanud. Eks mehed olegi nõrgemad kui naised, annavad kergemini alla. No, nii nagu iga asjaga tänapäeval, on ka koondamisega. Käsi peset kätt. Kes ikka paremini ülemusele pugeda oskab, see tööle jäetakse. Ei loe ka see, et oled hea tööline. Vanamees pole mul ju pugeja, on ausa ja samasuguse terava keelga, nagus sina, Mathilde, eks seepärast talle sulg sappa löödigi. Ma arvan. See on nüüd see koht, et hakkas või nüüd veel kahetsema, et kunagi endast viisteist aastat vanema mehega abiellusin, vanas eas ei taha keegi eriti uut ametit omandama hakata. Ja ega enne pensionile jäämist kipu keegi enam vanureid töökle ka võtma, olgugi kuldsete kätega, loeb ju ikka onupojapoliitika,“ oli postiljon nõutu.
„Sedand küll.“ jäi Mathilde kidakeelseks.
  „No, juhutöid ju ikka saaks teie mees teha? Juhtumisi võib mul lähitulevikus abikäsi vaja minna Ja selle töö puhul ei ole vaja isegi eelnevat kogemust. Kui ikka natuke jõudu on, saab sellega igaüks hakkama.“ muutus Trevor uudishimulikuks.
  Postiljon vaatas teda kummalise näoga, et mis tööd siiani vaikinud ja nii noorel mehel ikka tema vanamehe tarvis pakkuda on. Ta mõtles veidike aega ja vastas.
  „No, iga töökoht tuleb abiks. Ausalt öeldes on see postiljoni palk lausa olematu, aga aega ja ruumi võtab palju. Lastel ja lastelastel on kogu aeg midagi tarvis ja mul on juba häbi, et ei suuda lastelastele hea vanaema olla. Viimati ei tuldagi enam meie manu, vanamees joob ja me aina kakleme. Missugune laps ikka sellist asja välja kannatab. Nokk kinni-saba lahti tunne on kohati. Aga millest pakkumist silmas pidasite?“
  „Äkki sinataks? Kuidagi mittesobiv on olla teietamine antud hetkel, kuigi see on elementaarne viisakus. Asi on nimelt selles, et mu turismitalu kompleks põles maha, kuid seal on vaja veidi lammutustõõd teha ning ka palgid küttepuudeks saagida, hiljem lõhkuda. Kui sinu mees on saekaatris tööl olnud, seda enam saaks ta selle tööga hakkama. Aga enne ma pean kusagilt soojaku muretsema, sest ööbimiskohta ma kindlustada ei saa, sest mul pole seda endalgi hetkel. Ja tasumata ma ei jäta, kuigi maksan sulas ja võin kasvõi igal õhtul raha välja maksta.“pakkus Trevor.
  „Ohoo, vaat kus! Küll on tore, et ma siia teed jooma jäin! Kas sul on juba lähiajal abikäsi vaja? Ja mis siis juhtus?“ rõõmustas postiljon.
  „Sellest mis juhtus, ma veel rääkida ei saa. Õigemini ma ei teagi midagi rääkida. Tööle saaks hakata põhimõtteliselt kohe, kui riigiametnikud oma töö selle objekti kallal lõpetavad, ehk siis asja suhtes on loomuluikult kriminaalasi algatatud. Sestap ei oska ma öelda veel hetkel millal ma abi vajan. Aga anna mulle palun enda või oma mehe telefoninumber ja ma võtan teiega ühendust kui asi seal maal.“ selgitas Trevor.
  Tervor ja postiljon vahetasid telefoninumbrid ning viimane tänas ning asus uuesti postiringile.
  „Kallis, mul on nii kahju, et su kodu maha põles. Olen nii, nii kurb!“ sai Maris sõnad suust. Alles nüüd taipas neiu, et asi on ikka päris tõsine. Alles nüüd mõistis ta Trevori käitumise tagamaid, mille ta ennist oli hukka mõistnud. Marisel hakkas oma kallimast lausa kahju. Tal hakkas ka endast ja nende suhtest kahju. Maris oli enda peale lausa solvunud, sest see ei olnud esimene kord, kui ta üle mõtles. Neid kordi tekkis viimasel ajal juurde nagu kärbseid peale vihma. Tal oli tohutult häbi. Maris läks ja kallistas oma kallimat nii kõvasti, et viimasel oleks peaaegu hing kinni jäänud.
  „Ai-aaa, muss! Tahad minust lahti saada vä?“ naljatas Trevor.
  „Aga nüüd! Kas tuled minuga kaasa või jääd Tilde memme juurde? Ma pean minema ema otsima, sest tema asukoht on teadmata ning ka telefon välja lülitatud. Ma ei saa lihtsalt käed rüppes istuda. Ma ei taha, et lisaks kodust ilma jäämisele kaotan ka ema...“ muutus Trevor Marisele ultimaatumit esitades kurvaks.

  Maris vaatas Tilde poole ning nägi memme noogutavat nägu. Pikemalt mõtlemata andis ta Trevorile musi, läks oma tuppa ja võttis sealt Tilde tikitud, kalosse meenutavad, kuid riidest jalanõud, pani need jalga ning juba nad lehvitasidki Tildele autost.

21. veebruar 2017.a.
Vana-Rääma

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar