laupäev, 11. märts 2017

KLAASLAPS- Maarja Kangro


  Maarja Kangro raamat "Klaaslaps" ilmus juba möödunud aastal, aga mina sain selle loetud just praegu. Ma ei oskagi öelda mille alla seda raamatut liigitada, kas dokumentaalromaani või elulooraamatu alla. Ega vahet ei olegi, sest tavaliselt autor paneb alati ennast ka oma raamatutesse.

  Ma pole ammu lugenud nii julget, valusausat ja omanäolist raamatut.
Autor jutustab õnnistatud olekus naise elust Ukraina sõjakeerises, rasedusest, sellega kaasnevatest ohtudest ja riskidest, lapse kaotusest, tööst mööda maailma jne...Julged ja ilutsemata väljaütlemised on nii ehedad ja "head", et panevad kohati õhku ahmima.

  Tegelikult olen läbi facebooki vahenduse kursis olnud nii mõnegi situatsiooniga, mida Maarja raamatus kirjeldab ja see oli ka üks põhjustest miks ma tahtsin seda raamatut omada, ehk siis ostsin selle. Pealegi olen ma Maarja Kangro loomingu austaja juba pikki aastaid.

  Olles ise erivajadustega lapse ema (Germo sündis küll tervena. aga 10 kuuselt haigestus kopsupõletikku, siis meningiiti jne...) olen saanud ka tunda meedikute halvustavat suhtumist, kuid viimastel aastatel ei saa kurta. Selle raamatu lugemine tõi nii mõnegi mälestuse päevavalgele. Ja päris valusa mälestuse, millest ma siin avalikus päevikus blogima ei hakka.

  Paar õhtut põnevat lugemist sai läbi ja kuidagi tühi ja õõnes tunne on. Miski kraabib (kriibib) sees. Valus. Raske. Samas olen õnnelik, et seda raamatut lugesin.

Aitäh!

11. märts. 2017.a.
Vana-Rääma

Rahva Raamatu lehelt:
18.55 17.62 €

RAAMAT

KLAASLAPS

Autor: MAARJA KANGRO
 331 Google +0  0 Share0
"Kangro teos on lõhkekeha, mis plahvatades raputab segamini kõik, mida puudutab. Siin purunevad riigipiirid, piirid isikliku ja avaliku vahel, ühte sulavad emotsionaalsed läbielamised, kirjandusklatš, mõtisklused sünni ja surma absurdsuse üle, Ukraina sõda, abitu vanamutt haiglapalatis, Harta 12, pooleli jäänud kirjandusresidentuur. Kangro nihilistlikus ja traumaatilises maailmas omandavad uudistehuvilisele lugejale tuttavad kohad ja sündmused hoopis uue kuju ja tähenduse," kirjutab Aro Velmet.
Maarja Kangro kolleeg lisab: "Aeg-ajalt, mitte just tihti, loositakse välja täiesti ebatõenäolisi juhtumisi, mil tühi ise valib välja ühe inimese ja vaatab talle otse silma. Sageli hakkavad valitud persoonid oma silmi peitma, vaatavad mujale, teevad ennast väikeseks või teesklevad lausa, et juhtunut pole olemas. Dokumentaalromaani „Klaaslaps” autor Maarja Kangro jõllitab visalt vastu ega pilguta silma. Üks on kindel – külmaks see raamat ei jäta."



 

neljapäev, 9. märts 2017

ARMASTUS EI KÜSI...


ARMASTUS EI KÜSI

  „Oota, oota, las ma lõpetan enne tähtsamad toimingud!“kurjustas Leena.
  „Iga kord, kui ma arvan, et just nüüd on õige aeg mõne pooliku toiminguga ühele poole saada, tuled sina ja surud oma tahtmist peale. Nagu vaenlane!“torises Leena edasi.
  „No, rahune maha! Vahel oled sa nii tõre, et mul oleks vast tõesti parem vaikida. Naised!“ei mõistnud Gent taas oma abikaasat. Kuigi mehele tundus, et nende abielust hakkab kirg kaduma ja päevad muutuvad üha rutiinsemaks, armastas ta oma temperamentset naist väga. Eks ikka tuleb probleeme ette, ka parimates peredes!
  Leena ja Gent tutvusid aastakümneid tagasi Valgevene pealinnas Minskis, kus viimane teenis Nõukogude armeeteenistuses aega. Noorsõduri ja sõjaväekoka kirg sai alguse esimesest silmapilgust, kui Gent teenistusautojuhina töödates koormaga sõjaväesöökla ees peatus. Olles saiakasti sülle haaranud, hakkas noormees maja ust avama, kui Leenaga kokku jooksis. Noored jäid teineteisele nii lähedalt silma vaatama, armumine oli silmapilkne, ning lausa esmakohtumisel oleks tahtnud nad suudelda. Sellel hetkel tabas Gent, et ravimid, mida sõjaväelastele manustati sugutungi leevendamiseks, ei mõjunud. Noormehel tekkis erektsioon ja see tekitas temas ebamugavust, kuid teenistus on teenistus ja ta oli sunnitud oma tööd jätkama.
  Möödus kuu. Gent sai kodustelt paki ja panderolli. Paki sisu koosnes, nagu tavaliselt tollel ajal, suitsuvorstidest, suitsudest ja vana-tallinna likööridest, millest viimased olid, teadagi, mõeldud ohvitseride ja suuremate ülemuste terbeks, meelituseks, et ehk saab noormees puhukusele. Panderolli olid vanemad peitnud rahatähed, sest ümbrikuga neid saata oli võimatu, läksid alati kaduma, ka siis, kui kopeerpaberi ümbrikusse lisasid. Ootas ju Gendi pruut kodumaal, Haapsalus nende ühist last, kelle noored olid eostanud Gendi sõjaväkke saatmise õhtul. Tõsi küll, nad ei plaaninud kooselu, sest nad tutvusid paar kuud vahetult enne Gendi sõjaväeteenistusse värbamist, kui noormees oli esimesest armastusest ülesaamiseks depressioonis ja neiu pakkus talle abistava käe. Ja mitte ainukt käe!
Tegelikult Gendil ei olnud Larissa vastu sügavaid tundeid, aga teda olid alati paelunud slaavi päritolu naised, lasigi ta viimase endale ligi. Eks ole seks ju ikka see mis valusid leevendab. Eriti hingevalusid. Kuid mõte isadusest seadis noormehe teise valgusesse ning ta lootis, et ehk tuleb armastus hiljem järgi. Gent tundis kohustust oma sündimata lapse ja Larissa ees ning ta tegi plaane peale sõjaväeteenistust naisega abiellumiseks.
  Paari nädala pärast lubatigi Gent puhkusele. Ema, isa ja Larissa ootasid teda Haapsalu raudteejaamas. Noormees väljus rongist, silmad veekalkvel. Kõik temale kallid inimesed olid kohal. See oli sõnaseletamatu tunne. Seda saavad tunda vaid inimesed, kes on antud situatsioonis olnud. Õnnelikke oli lausa nelja ja pool inimest. Nad kõik kallistasid, valasid rõõmupisaraid ja istusid isa ziguliisse ning sõitsid Haapsalu kesklinnas asuvasse Gendi vanematekoju. Laud oli kaetud ja Pitsu ootas ukse ees. Oli just perekoer Pitsu, krants, see kes elas Gendi kodust lahkumist rängalt üle. Koer ulgus ja käis pidevalt Gendi toa vahet, enne, kui vanemate keeldudele alluma hakkas. Ka siis langes ta nagu depressiooni, ei söönud, ei haukunud ja välja häda tegema läks ka vaid viivuks vanemate kurjal käsul. Krants Pitsu leinas Genti, oma noorperemeest, kellele 15. sünnipäevaks koer kingitud oli. Sellel päeval tundis Pitsu Gendi naasemist ette. Ta oli hommikust saati nagu duracelli jänes, ei püsinud paigal ning vanematele tundus, et koer lausa naeratas neile. Küllap naerataski.
  Larissa jäi ka mehe puhkuse ajaks äia ja ämma koju elama. Tema kõhuke oli juba nähtav. Gent oli selle üle õnnelik, kuigi ta ei jukgenud oma tulevase lapse ema isegi puutuda. Vaid rongilt naastes kallistas ta naist külmalt. Kuigi noored veetsid koos lausa 5 ööd, et üritanudki noormees Larissaga armatseda. Ise arvas ta, et alles nüüd hakkasid potentsi pärssivad ravimid mõjuma, ning tal ei olnud mingit soovi seksida. Pealegi tundus noormehele, et pole viisakas ja kasulik raseda naisega vahekorda astuda, kuna see võib lootele halvasti mõjuda. Nõuka ajal olid ju sellised teemad tabud ja peidus mitme tabaluku taga. Larissa näis sellest kõigist häiritud olevat, kuid kannatas ära, kuigi vaimusilmas nägi naine nende taaskohtumist palju kirglikumana ette. Sama kirglikuna nagu ärasaatmispeol, kus Gent oli küll alkojoobes, aga seksikas. Paljude tüdrukute silmarõõm oma tumepruunide silmade- ja juustega. Poolslaavlane Larissa aga oli blond sinisilm, kelle ema oli eestlane ja isa venelane.
  Nädal möödus nagu linnulennult, aega oli Minskisse tagasi sõitma hakata. Pisarsilmil jätsid lähedased Gendiga hüvasti. Noormees nägi vaguni aknast veel kuidas isa roheline zigulii uttu mattus. Ta poetas pisara ja rong hakkas rööpaid mõõtma.
  „Ma saan isaks! Ma saan isaks!“alles siis jõudis see uudis päriselt Gendile kohale, kui ta üle vaguni suurel häälel oma rõõmu väljendas. Kaassõitjad rõõmustasid koos temaga.
  Sõjaväkke tagasi jõudes ristusid taas Leena ja Gendi teed. Kokk lausa hüppas noormehele sülle, kui nad taas söökla uksel kokku jooksid. Leena, punakate juustega siresäärne, sihvakas ja vormikas neiu oli ohvitseri tütar. Gent arvas, et just Leena käsi oli mängus Gendi puhkusele lubamises. Ta oli südames neiule tänulik. Selleks ajaks, kui Gendi sõjaväeteenistus hakkas lõpusirgele jõudma, oli Leenast ja Gendist saanud paar, mida aksepteeris ka neiu ülemusest isa. Kõrvuni armunud noorte suhe oli täis kirge ja armastust, kuigi Leena ei olnud teadlik Gendi naise ja lapse olemasolust Eestis. Kuid Gent ei andnud Leenale kergekäelisi lubadusi, kuna tema saatus oli teadmata. Ta lubas vaid, et nad kohtuvad veel, kuid aja ja ruumi suhtes jäi kidakeelseks. Lahkumisminutid olid nii valusad, et noored nutsid lausa häälega ning Leena vandus oma saatusele pisarsilmil alla.
  Haapsallu jõudes ootas Larissa koos poja Genteliga Genti rongijaamas. See oli isa ja poja esmakohtumine. Gent nuttis südamest, aga need olid rõõmupisarad. Ta musutas ja kallistas oma pisikest koopiat järjepidevalt, kuni korraga peatus ta pilk Larissal.
  „Ma, ma, anna andeks, ma ...ei jõudnud sind ära oodata!“valgusid ka naise silmadesse pisarad, kui ta oma suurt kõhtu silitas. Gendi parim sõber Toomas seisis kahvatul ilmel Larissa seljataga.
  Gent lahkus uudist nähes silmapilkselt. Koju jõudes võttis ta kaugekõne Leenale ja järgmisel päeval oligi Leena Eestis, Gendi südameligi, Gendi kodus, Gendi naisena. Aga paar jäi kahjuks lastetuks, kuna Leena oli kunagi aborti teinud. Gent tänas südamest Larissat, et viimane talle kunagi poja oli sünnitanud.
  Leena ja Gendi armastus kestab siiani, juba kolmkümmend aastat. Genteli tütrest Gerdast on saanud neile nagu oma lihane laps, keda nad kasvatavad, kuna Gerda ema läks Soome maasikaid korjama ja jäigi.
 Armastus ei küsi vanust, rahvust ega veresugulust!



  1. märtsi. 2017.a.
    Vana-Rääma

kolmapäev, 8. märts 2017

"SUVI SULAB TALVEL"- Mart Kadastik


  Panin just riiulisse Mart Kadastiku romaani "Suvi sulab talvel."

See on selle autori esimene romaan mille olen läbi lugenud ja kindlasti ei jää viimaseks. Viimasel ajal olen ma just naiskirjanike teoste lugemisele rõhku pannud, sellepärast mõjus see raamat veel eriti värskendavalt.

 Päris põnev on lugeda naiste tundeid ja nägemisi läbi meesinimese tunnetuse. Valdav osa sellest romaanist on erootiline, kui mitte öelda seksuaalne. Tegelikult seksuaalsus ongi läbiv teema, kuid ei ole seda seal ülearu palju. Romaan kõneleb paar põlvkonda vanema mehe ja noore naise suhtest (valdavalt).Ma usun, et see romaan ei jäta ühtegi lihast, luust ja verest koosnevat inimest ükskõikseks ja apaatseks. Pigem erutab kõiki ja kõike.

 Eriti meeldis mulle (lk 53) Zeni teooria, et inimene ei pea kummardama Jumalat, kes tema eest kõik ära otsustab ja muudab inimese orjaks. Zeni teooria järgi just vabastatakse inimene orjusest.

 Romaan on (nagu romaanile omane) mitmekihiline, põnev ja hariv. Vahelduvad paralleelmaailmad annavad palju juurde. Olustiku kirjeldus on nii ehe, et oleksin ise justkui Kreekast reisilt naasenud.
Kahtlemata on autor kas hea psühholoog või haruldane inimestetundja, ka seksuaalselt.

  Meest ja naist tõesti hoiab koos seksuaalse polaarsuse jõud!

  Väga hea raamat! Tõtake poodi või raamatukokku!


  Mart Kadastiku käekiri on mulle kohe väga loetav, et tahaks juba kohe ta uusi teoseid endasse hingata.

8. märts. 2017.a.
Vana-Rääma

Rahva Raamatu lehelt:

17.90 17.01 €

  • RAAMAT

    SUVI SULAB TALVEL

    Autor: MART KADASTIK
     2 Google +0  0 Share0
    Selle romaani kese on seks. Seksist mõeldakse ja räägitakse. Ja koos sõnadega kohtuvad ka kehad.
    Naudingute iha kisub küpses eas meestegelasi – endine ajakirjanik, rikas ärimees, lugupeetud arst, tuntud ooperilaulja, kogenud poliitik – üha sügavamale noorte naiste maailma. Nukralt grotesksetes suhetes kogevad mehed nii eneseleidmise rõõmu kui pettumust. Selgub, et ei mehed ega naised ole need, kes nad välja paistavad. Milline on inimese tegelik olemus, seda väljendab kõige ilmekamalt just tema seksuaalne käitumine.
    Ent kui kaugele oma erutuse järel kõndida? Kuidas ühitada reaalsust ja fantaasiaid, vana ja uut elu? Kus on eluterve ja ebaterve piir?
    „Suvi sulab talvel” on Mart Kadastiku esikromaani „Kevad saabub sügisel” iseseisev järg. Selle intrigeeriva intiimelulise romaani tegevus toimub 2013. aasta suvel ja sügisel. 

teisipäev, 7. märts 2017

"KAKS ÖÖD MAHAJÄETUD MAJAS"- Urve Tinnuri


  Olen eelnevalt lugenud poetess-kirjanik Urve Tinnuri sulest ilmunud kahte luuleraamatut, millest üks on mul kodus täitsa olemas, pühendusega, nagu ka see romaan.

  Kui Urvel see raamat ilmus ja ta fb-s reklaami tegi, tahtsin ma kohe seda romaani omada. Ja nüüd ta läksiki mu riiulisse, auväärsele kohale, pühendustega raamatute kõrvale.

 See on ülihea, 2. osaline lühiromaan, kogupereromaan, aus, valus, mõtlema panev ja nii eluline, et hakkas lausa filmina mu silme ees jooksma. Põnevust pakkuv, haarav ja värviline lugu adopteeritud tüdrukust, kes õitseeas saab teada, et ta polegi oma vanemate laps. Tüdruk põgeneb kodust, tutvub omaealise noormehega, kellega satuvad koos kaheks ööks mahajäetud majja. Nagu saatuse sunnil kipub ajalugu korduma. Romaanis tegutseb üks paadunud kurjategija, kes osutub tüdruku veresugulaseks.
 Aga olgu, ma ei kirjuta ümberjutustust, lugege ise!

  Kirjanik Urve Tinnuri on loonud sellele raamatule ülitugeva olustiku, mis töötab ikka nii hästi, et ma lausa tundsin ennast ise seal mahajäetud majas. Mitte kordagi ei tekkinud soovi lugemist pooleli jätta, pigem loeks lausa edasi. Kahju on, et romaan otsa sai. Aga ootan selle autori sulest uusi romaane ja luuleraamatuid suure huviga.

Romaan "Kaks ööd mahajäetud majas" on ka pisut poeetiline, kuid mulle sobis, sest see töötas nii hästi.

 Suured ja siirad tänud, kallis Urve selle imelise raamatu eest!

7. märts. 2017.a.
Vana-Rääma

Rahva Raamatu lehelt:

15.20 14.44 €



  • RAAMAT

    KAKS ÖÖD MAHAJÄETUD MAJAS

    Autor: URVE TINNURI
     0 Google +0  0 Share0

    Urve Tinnuri debüütromaan räägib valusa ja hingekriipiva loo teismelise tütarlapse raskest ja käänulisest teest täiskasvanuks saamisel, teest iseendani. 
    Kogupereomaan käsitleb väga vana, lausa igavest teemat, mis on niisama vana kui maailm. Neljateistkümneaastane Hede saab ootamatult teada, et tema ema ja isa ei olegi tema bioloogilised vanemad, vaid ta on lapsendatud. Sellest teadasaamisest tulenev šokk sunnib teda kodust lahkuma. Teel juhuslikult kohatud kummaline, teistest omavanustest nii erinev noormees, kes nagu Hedegi iseenda ja oma mineviku eest põgeneb, aitab aga tüdrukul vaadata oma seni elatud elule hoopis teise pilguga. Sel hetkel ei tea aga kumbki neist veel, mis kurjad plaanid saatusel nende jaoks varuks on... 
    Romaan koosneb kahest osast, esimene leiab aset aastal 1998, teine viisteist aastat hiljem.

esmaspäev, 6. märts 2017

"TEISELE RINGILE"- Saale Väester


  Just pani käest Saale Väesteri romaani "Teisele ringile," mis on kirjade ja päevikute stiilis kirjutaud romaan.

  Saale kirjutab mõnusalt ja usutavalt. Tegu on väga elulise raamatuga. Ma ütleks, et lausa psühholoogilise trilleriga. Noor pereema kannatab aastaid nii vaimse, kui ka füüsilise vägivalla käes. Tema endine abikaasa ja poja isa ei anna naisele asu ka siis, kui nende abielu puruneb ja tal endale uue naise leiab. Samasugune hull tegelane on ka pereisa ema.

  Raamatu ülesehitus on omanäoline, kuigi võibolla natuke need korduslugemised (ühtede teemade käsitlused erinevata inimeste poolt kirjades ja päevikutes) olid väsitavad, aga kohati lisasid need ka romaanile juurde, sest pereisa Joonas (see haige tegelane, kes ahistas) kirjutas oma päevikut nii nagu ta oleks täiesti terve ja rääkis täpselt vastupidist juttu oma eksabikaasast. (Uhh, mõte läks sõlme!)

 Kahjuks kannatavad paljud Eesti pered selliste vägivalla käes, ega julge midagi ette võtta, sest inimese hing on habras ja pideva vägivalla all kannatades see lausa lõhutakse. Nii tekib justkui väljapääsmatu nõiaring. Veab neil kes sellest eluga välja pääsevad.

 Raamat võib haiget teha ja lahti rebida nende inimeste haavad, kes on elus vägivalda kogenud. Mina õnneks ei ole. Mina nautisin, sest see on haarav ja põnevust pakkuv romaan.

  Aga Saale Väester on minu jaoks avastatud kirjanik ja kindlasti loen tema raamatuid veel, sest nendes on hing sees. Ei ole midagi ülearu ja puudu, kõike on parajalt palju.

Suured ja siirad tänud selle raamatu eest! Ja teravat sulge uute teoste loomiseks!

6. märts. 2017.a.
Vana-Rääma

Rahva Raamatu lehelt:
13.67 12.99 €

  • RAAMAT

    TEISELE RINGILE

     0 Google +0  0 Share0
    „Teisele ringile“ on romaan päevikutes ja kirjades, mis avavad tegelaste kõige peidetumaid mõtteid, hirme ja saladusi.
    Kas pärast ebaõnnestunud abielu ja valusat lahutust võib tulla uus ja õnnelikum suhe, mõtiskleb Marta. Kas kohtu abil pääsenud naist saab siiski veel enesele allutada, arutleb Joonas. Kas väikese tütrega üksikisal on veel lootust enesele toimiv suhe luua, küsib Sebastian.
    Mõtteliselt on tegu Saale Väesteri esikromaani „Miks me läbi ei saa?“ teise osaga.